
December, 2010

The Link
Published by Americans for
Middle East Understanding, Inc.

Volume 43, Issue 5 Link Archives: www.ameu.org

In the mid-1990s, I arrived in Jerusalem for the first time–then as a

tourist–with the potent Western myth at the front of my consciousness:

that of Israel as “a light unto the nations,”the plucky underdog facing a

menacing Arab world. A series of later professional shocks as a free-

lance journalist reporting on Israel would shatter those assumptions.

— Continued on Page 2

By Jonathan Cook



The Link Page 2

AMEU (ISSN 0024-4007)

g ran ts permiss ion to

reproduce material from The

Link in part or in whole.

AMEU must be credited and

one copy forwarded to our

office at 475 Riverside Drive,

Room 245, New York, New

York 10115-0245. Tel. 212-

870-2053; Fax 212-870-

2 0 5 0 ; E - m a i l :

AMEU@ameu.org; Website:

www.ameu.org.

AMEU Board
of Directors

Jane Adas (Vice President)

Elizabeth D. Barlow

Edward Dillon

Rod Driver

John Goelet

David Grimland

Richard Hobson

Anne R. Joyce

Hon. Robert V. Keeley

Kendall Landis (Treasurer)

Robert L. Norberg (President)

Hon. Edward L. Peck

Donald L. Snook

Rosmarie Sunderland

James M. Wall

AMEU National
Council

Hugh D. Auchincloss, Jr.

William R. Chandler

Paul Findley

Moorhead Kennedy

Ann Kerr

Mary Norton

Marie Petersen

Don W. Wagner

Miriam Ward, RSM

Executive Director

John F. Mahoney

These disillusioning experiences
came in the early stages of the second
intifada, the Palestinian uprising that
began in late 2000. At the time I was
often writing for Britain’s Guardian
newspaper, first as a staff member
based in the foreign department at its
head office in London, then later as a
freelance journalist in Nazareth. The
Guardian has earned an international
reputation— including in Israel— as
the Western newspaper most critical
of Israel’s actions. That may be true,
but I quickly found that there were
still very clear, and highly unusual,
limitations on what could be written
about Israel.

Particularly problematic for the
Guardian— as with other news media
— was anything that questioned Is-
rael’s claim to being a democracy or
highlighted the contradictions be-
tween that claim and Israel’s Jewish
self-definition. The Guardian’s most
famous editor, C P Scott, was a high-
profile lobbyist for Jewish rights in
what was then Palestine. He was also
instrumental in bringing about the
Balfour Declaration— the British gov-
ernment’s commitment to the Zionist
movement in 1917 to create a
“national home”in Palestine for Jews.

Thus, I was not entirely surprised
that an account I submitted based on

my investigations of an apparent
shoot-to-kill policy by the Israeli po-
lice against its own Palestinian citi-
zens at the start of the second intifada
was sat on for months by the paper.
After I made repeated queries, the fea-
tures editor informed me that he
could not run it because it was no
longer “fresh.”

Another report about the suspected
use by Israel of an experimental type
of tear gas against schoolchildren near
Bethlehem— and earlier in Gaza—
was rejected. Eyewitness testimony I
had collected from respected French
doctors working in local hospitals
who believed the gas was causing the
children nerve damage— a suspicion
shared by a leading international hu-
man rights organization— was dis-
missed as “inadequate.” The foreign
editor told me he was concerned that
no other journalists had reported the
story— leading me to wonder for the
first time in my career whether news-
papers were actually interested in ex-
clusives.

I also remember arguing with the
foreign desk about another story I of-
fered on a new section of the wall Is-
rael was starting to build in Jerusa-
lem, on the sensitive site of the Mount
of Olives, in time for Easter 2004. It

About This Issue

Publish It Not, the title of our issue, is taken from Michael Adams’s 1975
book of the same name. Adams, a British journalist for The Guardian, was
one of the first newsmen to tell of his difficulties in reporting on Israel’s bru-
talities in the then newly occupied West Bank and Gaza. In this issue Jonathan
Cook, who also wrote for The Guardian, gives us an update on the current
muzzling of the Fourth Estate. (Cook’s original manuscript exceeded our
space limitation by 4,000 words. His complete article is on our website,
www.ameu.org.)

Our book review selection, “My Happiness Bears No Relation to Happi-
ness,”by Adina Hoffman, is reviewed by Jane Adas on page 14. Our video
selection is on page 15. The order form for the Hoffman book and videos is on

page 16. — John Mahoney, Executive Director



The Link Page 3

would block a famous procession that had been held
for hundreds of years by Christian pilgrims every
Palm Sunday, following the route Jesus took on a
donkey from the Biblical town of Bethany into Jeru-
salem. I was flabbergasted when an editor told me it
was of no interest. “Readers are tired of stories about
the wall,”she said, apparently ignoring the fact that
the story also raised troubling concerns about the
protection of religious freedoms and Christian tradi-
tion in the Holy Land.

The most disturbing moment professionally, how-
ever, followed my investigation into the death of a
United Nations worker, and British citizen, Iain
Hook, in Jenin refugee camp at the hands of an Is-
raeli sniper in 2002. As the only journalist to have
actually gone to the U.N. compound in Jenin in the
immediate aftermath of his death, I was able to piece
together what had happened, speak to Palestinian
witnesses and later get access to details of a sup-
pressed U.N. report into the killing.

Israel claimed that the sniper who shot Hook in
the back believed the U.N. official was really a Pales-
tinian militant holding a grenade, rather than a mo-
bile phone, and that he was about to throw it at Is-
raeli troops. My investigation showed that the
sniper’s account had to be a lie. From his position on
the top floor of a small apartment block overlooking
the compound, the sniper could not have misidenti-
fied through his telescopic sights either the distinc-
tive red-haired Hook or the phone. In any case, Hook
would not have been able to throw anything from
out of the compound because it was surrounded by a
high concrete wall and a chainmail fence right up to
the metal awning that covered the entire site. If Hook
had thrown a grenade, it would have bounced right
back at him— as the sniper, who had been positioned
in the apartment for several hours, must have
known.

When I offered this investigation to the Guard-
ian’s foreign editor, he sounded worried. Again I
was told, as if in admonition, that no other media
had covered the story. But it seemed to me that this
time even the foreign editor realized he was offering
excuses rather than reasons for not publishing. As I
argued my case, he agreed to publish a small article
looking at the diplomatic fall-out from Hook’s kill-
ing, and the mounting pressure on the U.N. He had
bought me off.

Shortly afterwards I recruited Chris McGreal, the

Guardian’s recently appointed Jerusalem bureau
chief, to my struggle to get Hook’s story told.
McGreal, the paper’s distinguished South Africa cor-
respondent who covered the apartheid era, had
quickly brought a much keener critical edge to the
Guardian’s coverage of Israel— and, from what I
saw, had battled hard for the privilege. He lobbied
for the paper to print my article and personally took
the project under his wing.

Eventually, the editors relented and reserved a
page for my investigation. However, when the story
was published, it was half the promised length and
had lost a map showing the improbabilities of Is-
rael’s account of Hook’s killing. The foreign editors
later claimed that they had been forced to accept at
the very last moment a half-page ad for the page on
which my investigation appeared. (I had worked on
the foreign desk for many years and struggle to re-
member any instance where an ad change was made
close to deadline.) The editors had cut the second
half of the story, the part that contained the evidence
I had unearthed.

I was suffering similar setbacks with other main-
stream media. The most significant was the Interna-
tional Herald Tribune. Back in 2002, when the IHT
was owned jointly by the New York Times and
Washington Post, a senior editor in the comment sec-
tion whom I knew recruited me to the opinion pages,
and I enjoyed for the first time the opportunity to
write freely in a mainstream newspaper.

However, a short time later, the Washington Post
sold its share in the Tribune to the Times and a new
comment editor, Serge Schemann, was appointed.
He had been Jerusalem bureau chief for the NYT in
the late 1990s. Rumors suggested he had been eased
out after Israel’s media lobby groups in the U.S. took
umbrage at his faintly critical reports. I feared he was
an unlikely champion for my more outspoken com-
mentaries— and so it proved.

As soon as he was installed, the same pressure
groups— the Committee for Accuracy in Middle East
Reporting in America (Camera) and Honest Report-
ing— began lobbying against my articles whenever
they were printed by the IHT. After one of my com-
mentaries appeared in 2003 suggesting, far from con-
troversially, that the wall Israel was newly building
in the West Bank was really a land grab from the Pal-
estinians, my friend at the paper called in shock to
say it had provoked “the largest postbag in our his-



The Link Page 4

tory.” (The Anti-Defamation League had published
on its website a pro forma letter of complaint for its
supporters.)

Finally, the paper felt compelled to devote a page
to a selection of the letters of protest, all of which
made the same objection to my use of the phrase
“Palestinian homeland”to describe the territory that
Palestinians had historically lived on. In addition,
Camera submitted a complaint of several thousand
words that listed 10 “errors”in my 600-word article.
After I argued my case at length to the editors, it was
agreed not to publish an apology. However, when
my next commentary for the IHT was greeted in the
same manner, my days writing for the paper were
over. It became ever more difficult to place my re-
ports in newspapers— to the point where I was
spending more time arguing the case for a story with
an editor (and then defending it afterwards), than I
was researching and writing the story.

Most freelance journalists forced into this posi-
tion would either have learned to tailor their report-
ing to what was expected by the news desks or have
headed off to another conflict zone. I stayed, and
struggled on with writing, at first chiefly for the
Arab media, then as the author of three books. [The
author’s three books are available on AMEU’s website
www.ameu.org.— Ed.]

Managing the Spin

Since the visible collapse of the peace process a
decade ago at Camp David, Israel has been in the
increasingly uncomfortable position of not only be-
ing but, more importantly, looking like the rejectionist
party to the conflict. The impression that Israel has
no interest in engaging in meaningful peace talks to
create any kind of viable Palestinian state has grown
with the almost complete cessation of Palestinian at-
tacks, both the suicide bombers who were once dis-
patched from the West Bank and the Qassam rocket
attacks from Gaza.

In order to justify continuing military assaults on
the Palestinians in the occupied territories and its
studious avoidance of real negotiations, Israel has
had to invest an ever larger share of its energies in
managing and controlling the narrators of the con-
flict— chiefly the Western news organizations and,
especially, those in the United States.

Israel needs to maintain its credibility in the U.S.
because that is the source of its strength. It depends

on billions of dollars in aid and military hardware,
almost blanket political support from Congress, the
White House’s veto of critical resolutions at the
United Nations, and Washington’s role as a dishon-
est broker in sponsoring intermittent talks propping
up a peace process that in reality offers no hope of a
just resolution. The occupation would end in short
order without U.S. financial, diplomatic and military
support. For that reason Israel makes significant ef-
forts, as we shall see, to put pressure on the journal-
ists themselves. It also targets their news editors
“back home”because they make appointments to the
region, set the tone of the coverage, approve or veto
story ideas, and edit and package the reports coming
in from the field.

In the more open media environment of the past
decade, however, Israel has also needed to act more
aggressively against other types of narrators to en-
sure the dominance of its own narrative. It has
sought to control and limit the scope of local infor-
mation sources on which Western reporters rely, and
delegitimize rival news platforms that could increase
the pressure on the Western media to provide better-
quality coverage.

Those most immediately in Israel’s sights— and
in the greatest danger— are Palestinian journalists
because they live and work in the areas Israel wants
to remain unreported. They are best positioned to
supply the Western media with the raw material
needed to show Israel’s aggression towards the Pal-
estinians, including its war crimes, and expose the
subsequent cover-ups. Next come dissident Israeli
journalists and human rights groups who investigate
these same incidents and pose the added threat that
they have greater credibility with the international
community. And finally there are new problems
posed by the growing number of freelance journal-
ists like myself covering the conflict and a new breed
of citizen journalists and bloggers created by the rise
of the electronic media.

Each element of this web of threats to Israel’s
narrative has required its own organized response
and, as will become clear, Israel has lost no time in
developing a mixture of sophisticated and blunt
weapons to use against the media.

That has been reflected in a drop in Israel’s rank-
ing in recent surveys of press freedom. In a 2010 in-
dex compiled by Reporters Without Borders, Israel
comes in at 86th place for its treatment of journalists



The Link Page 5

inside its own borders. That puts it behind Lebanon,
Albania, Nicaragua and Liberia. It was in 132th place
— out of 178 countries— for its repression of journal-
ists outside its own territory, chiefly in Palestinian
areas. The two Palestinian authorities in the West
Bank and Gaza were only a short distance behind in
150th place

An early whistleblower. The basic principles of
media management were developed early on by Is-
rael, as Donald Neff, the Jerusalem bureau chief for
Time magazine in the late 1970s, has described. In a
1995 article for The Link, he wrote about his
“epiphany” during three years covering the Israeli-
Palestinian conflict. Rather than a single revelation,
his epiphany came as a series of insights that cumu-
latively undermined his long held belief in the Zion-
ist narrative. His Link essay is fascinating not least
because of the continuing relevance of many of his
experiences more than 30 years later.

One observation Neff makes, however, no longer
applies to the current crop of foreign correspondents.
He notes the difficulty he faced at the time of his
posting in the 1970s in learning about the essentials
of the conflict. In part, Neff suggests, he struggled to
make sense of what he was witnessing because of a
dearth of reliable information in English on Israel’s
history and even more so on its then less than 10-
year-old occupation. Without a proper context for
understanding the conflict, he found himself vulner-
able to the misinformation campaigns of Israeli offi-
cials, who claimed that the occupations of the West
Bank and Gaza were entirely benevolent.

Neff admits he failed to heed the reports of the
United Nations, the one body regularly investigating
and publicizing the realities of the occupation. Like
other foreign correspondents of the time, and those
of today, Neff regarded the U.N. as a discredited or-
ganization, chiefly because of successful smear cam-
paigns by Israel. Neff paints a disconcerting picture
that few Western readers could have appreciated at
the time of a press corps that, far from mastering the
news agenda on Israel, largely abided by a part self-
imposed, part Israeli-dictated news blackout.

Neff points to a series of episodes that contributed
to his gradual awakening: a solitary critical report in
a reputable British newspaper, the Sunday Times,
highlighting the regular use of torture against Pales-
tinians; the leaking to the Hebrew media of the 1976
Koenig report, in which senior officials laid out sug-

gestions for how to rid the country of some of its Pal-
estinian citizens; the role played by one Palestinian
in Ramallah, Ramonda Tawil, who not only supplied
him with stories but also paid for it with repeated
arrests and abuse by Israel; and finally his investiga-
tion into an incident in Beit Jala, near Bethlehem, in
which Israeli soldiers viciously and without provoca-
tion attacked Palestinian youths, part of a larger ram-
page conducted by the army across the West Bank.

There was considerable fall-out from Neff’s in-
creasingly informed reporting, and especially the
Beit Jala story. His local bureau staff, all of them Is-
raeli Jews, grew indignant at his coverage and, over
the Beit Jala report, actually staged a mutiny. The
Israeli media began a campaign of vilification against
both him and Time, and Neff found Israelis, includ-
ing sources, responded to him with a new hostility.
Back in New York, resentment among some staff at
the magazine increased, and Zionist lobby groups
bombarded the office with complaints.

Emotionally and professionally exhausted by the
experience, Neff left the region shortly afterwards.
He concludes that he was “heart-broken and dis-
couraged by the display of prejudice and unprofes-
sional conduct of my colleagues covering the story,
whom I had admired… The experience left me
highly skeptical about the wisdom of employing re-
porters in areas where they are partisans.”

The partisan reporters. Surprisingly, the prepon-
derance of Jewish reporters in the Jerusalem press
corps continues to this day, especially among the
U.S. contingent. Even a few Jewish reporters regard
this as problematic in a conflict where national and
ethnic allegiances and pressures are so much to the
fore. One American journalist speaking on condition
of anonymity, fearing that to go on record would be
career suicide, told me that it was common at For-
eign Press Association gatherings in Israel to hear the
“senior, agenda-setting, elite journalists”boasting to
one another about their “Zionist” credentials, their
service in the Israeli army or the loyal service of their
children. He then added:

I'm Jewish, married to an Israeli and like al-
most all Western journalists live in Jewish
West Jerusalem. In my free time I hang out in
cafes and bars with Jewish Israelis chatting in
Hebrew. For the Jewish sabbath and Jewish
holidays I often get together with a bunch of
Western journalists. While it would be conven-



The Link Page 6

ient to think otherwise, there is no question
that this deep personal integration into Israeli
society informs our overall understanding and
coverage of the place in a way quite different
from a journalist who lived in Ramallah or
Gaza and whose personal life was more em-
bedded in Palestinian society.

His observations had been prompted by revela-
tions earlier this year that Ethan Bronner, the New
York Times’bureau chief in Jerusalem, had a son
serving in the Israeli army. The disclosure, which
Bronner himself refused to confirm or deny when it
first broke, briefly provoked a flood of complaints to
the NYT’s head office. A column at the time by the
paper’s public editor, Clark Hoyt, argued that Bron-
ner had a conflict of interest and should be reas-
signed.

The paper’s editor, Bill Keller, vehemently dis-
agreed: “So to prevent any appearance of bias,
would you say we should not send Jewish reporters
to Israel? If so, what about assigning Jewish reporters
to countries hostile to Israel? What about reporters
married to Jews? Married to Israelis? Married to Ar-
abs? Married to evangelical Christians? … Ethical
judgments that start from prejudice lead pretty
quickly to absurdity, and pandering to zealots means
cheating readers who genuinely seek to be in-
formed.”

Keller, of course, willfully ignored Hoyt’s point
that it was not Bronner’s Jewishness that was the
central issue; it was his emotional commitment to
one side of the conflict through his son’s army ser-
vice. His reporting was already under scrutiny even
before the revelations about his son. Bronner had
been widely criticized for his bias towards the Israeli
government’s positions, including by the media
watchdog Fairness and Accuracy in Reporting.

The NYT’s other Jerusalem correspondent, Isabel
Kershner, is an Israeli citizen and is married to an
Israeli. A recent predecessor of Bronner’s, Joel Green-
berg, did reserve duty in the Israeli army while he
was reporting for the paper, apparently a fact known
by the editors but also not considered a conflict of
interest. Most of the NYT’s correspondents in the
past two decades appear to have been Jewish.

That, whatever Keller argues, should be a matter
of profound concern to the paper and readers who
expect fair coverage. Even putting aside the issue of
the likely partisanship of Jewish reporters who iden-

tify with a self-declared Jewish state either by taking
citizenship or by serving in the army, any paper
ought to want to promote a diversity of backgrounds
among its staff. How would the NYT credibly ex-
plain the decision to allow only Chinese-Americans
to report on Tibet, or to appoint only Catholic Irish-
Americans to cover Northern Ireland, or— for that
matter— to allow only men to write about women’s
issues?

But, more significantly, the NYT’s partisanship on
Israel is not simply speculation; it is demonstrated in
its reporting. Alison Weir of If Americans Knew, a
U.S. institute for disseminating information about
the Middle East, has pointed out the systematic dis-
tortions in the paper’s coverage. For example, inter-
national reports on Israel’s human right abuses are
covered at a rate 19 times lower than those docu-
menting abuses by Palestinians, and deaths of Israeli
children are seven times more likely to be reported
than those of Palestinian children. The Times, like
other U.S. media, reports endlessly on the plight of
Gilad Shalit, an Israeli soldier held in Gaza, while
rarely mentioning the 7,000 or so Palestinians—
including many women and children, and hundreds
who have never been charged— held in Israel’s pris-
ons.

Keller goes on to comment about Bronner’s con-

Author Jonathan Cook (Photo by Katie Ramadan)



The Link Page 7

nections to Israel: “How those connections affect his
innermost feelings about the country and its con-
flicts, I don’t know. I suspect they supply a measure
of sophistication about Israel and its adversaries that
someone with no connections would lack.” If true,
why would the NYT not also want to make sure that
it employed a Palestinian or an Arab-American in
one of its two Jerusalem posts, or even have one of
its two reporters based in the West Bank city of Ra-
mallah? Would that not ensure that the Palestinian
perspective was reported with an equal “measure of
sophistication”?

But there exist more significant reasons why the
media might prefer Jewish reporters in Jerusalem.
One is that Israel defines even mild criticism of its
policies as anti-Semitism, a charge to which the news
media are still extremely sensitive. Having a Jewish
journalist, or better still one who has demonstrated a
commitment to Israel through his own or his child’s
army service, offers some immunity from such accu-
sations.

Another reason is the importance accorded by all
news organizations to gaining access to the centers of
power. In a self-declared Jewish state, as news edi-
tors understand, Jewish reporters, especially those
conversant in Hebrew, will have an important ad-
vantage. This is what Keller is obliquely referring to
when he talks of Jewish reporters covering the con-
flict with “sophistication” and being able to make
“connections.” Keller, like other U.S. editors, is not
overly concerned that such connections come at a
very high price. U.S. news media are choosing to em-
ploy partisan reporters who are dependent on offi-
cial Israeli sources of information for news in a sys-
tem where the ultimate professional sin is to be ac-
cused of anti-Semitism.

This is hardly an atmosphere in which fearless
independence and truth-seeking are likely to flour-
ish.

Muzzling the Media

Silencing Palestinians. Donald Neff, in his Link
article, described how his office was staffed exclu-
sively by Israeli Jews in the 1970s. That was then
generally the case. But the situation began to change
during the 1990s as more Palestinians were em-
ployed by news bureaus. There were several reasons:
the international media were keen to cut costs and
Palestinian staff were cheaper; foreign correspon-
dents began heading more regularly into the occu-

pied territories and needed local fixers and transla-
tors; Israeli civilians were banned by the Israeli army
from entering much of the occupied territories, mak-
ing them less useful; and with the greater demands
of television and the advent of rolling news, media
organizations needed people on the ground, espe-
cially Palestinian photographers and cameramen,
who could capture events as they occurred.

The increasing reliance on Palestinian staff was of
great concern to Israel, which was worried both that
more damaging images of the occupation would
reach Western audiences and that the foreign corre-
spondents would become more friendly with, and
dependent on, their Palestinian colleagues. Ulti-
mately, that might lead Western reporters to become
more informed about the Palestinian cause.

Israel responded early in the second intifada. In
late 2001 the Government Press Office (GPO), a state
body that effectively licenses journalists to report in
Israel and the occupied territories, began refusing
press accreditation to some 450 Palestinian staff em-
ployed by international news organizations as well
as denying them permits to enter Jerusalem, where
the bureaus are located. As usual, Israel used secu-
rity as the pretext for its policy, arguing that Pales-
tinians entering Jerusalem and Israel might partici-
pate in terror attacks. Daniel Seaman, the head of the
GPO, urged the foreign media to recruit Israelis in-
stead.

The loss of the press cards posed both a profes-
sional and physical threat to Palestinian journalists.
They lost the privileges they had enjoyed moving
through the checkpoints and around the West Bank.
It was also considerably harder for them to prove
that they were journalists, making them more likely
targets for soldiers as the Israeli army rampaged
through the West Bank. According to the Interna-
tional Federation of Journalists, three Palestinian
journalists were killed in the occupied territories in
2001, the first full year of the second intifada, and
dozens were injured.

The dangers to Palestinian reporters have hardly
diminished over the subsequent decade. In 2007, Is-
raeli soldiers shot Palestinian journalists from
Agence France-Presse, the Al-Ayyam newspaper and
Al-Aqsa TV. Al-Jazeera broadcast footage showing al
-Aqsa’s cameraman, Imad Ghanem, fall to the
ground after being shot as he was running from Is-
raeli gunfire holding his camera on his shoulder. As



The Link Page 8

he lay immobile, Israeli snipers shot him twice more
in the legs. Both limbs were later amputated. A year
later, Fadel Shana, a Reuters cameraman, was killed
in Gaza as he filmed an Israeli tank firing flechette
shells, a non-conventional weapon that releases
thousands of lethal tiny darts. One shell was fired at
his car, even though it was marked “Press.”Amnesty
International said it suspected Shana had been killed
deliberately.

In the first eight months of 2010, according to a
study by Wafa, the Palestinian news agency, 101 Pal-
estinian journalists were injured by rubber-coated
steel bullets, tear gas or sound bombs, and 52 were
arrested by the Israeli army. In May, Reporters With-
out Borders pointed out that many of the attacks on
journalists occurred as they filmed Israeli soldiers’
violence towards Palestinians at regular protests
against Israel building its illegal wall on West Bank
farmland. For example, Hamoudeh Amireh, a self-
taught cameraman who documents Israeli army bru-
tality against demonstrators in his village of Nilin,
was shot in the leg in September. The attacks have
not been restricted to Palestinian journalists: Al-
Jazeera English broadcast footage last year of a sol-
dier firing a tear gas canister directly at one of its
journalists, Jacky Rowland, as she reported on a pro-
test at the village of Bilin.

The Foreign Press Association in Israel issued a
statement in July warning that Palestinian journalists
were being “harassed, arrested and attacked”by Is-
raeli soldiers at demonstrations against the wall. It
added that the reporters were being singled out,
“before these forces turn their attention to the activ-
ists or demonstrators.”

Israel’s refusal to issue entry permits to Palestin-
ian journalists has ensured that Jerusalem bureaus
are again heavily staffed with Israeli Jews. One effect
of this on the news available to the Western media
has been noted by Alison Weir of If Americans
Knew. On a visit to the West Bank in 2004, she heard
disturbing testimony from a Palestinian cameraman
about his treatment by Associated Press, the largest
American news agency. AP supplies news reports to
thousands of U.S. outlets as well as much of the
world’s media, making it, as Weir points out, “a ma-
jor determinant in what Americans read, hear and
see— and what they don’t.”

The Palestinian cameraman told her he had re-
cently filmed an unarmed youth, Ahmad, being shot

in the abdomen by Israeli soldiers in Balata refugee
camp, near Nablus. He sent the film to AP’s Jerusa-
lem bureau, where it disappeared, never to be sent
out for broadcast. Later, when he tried to get the
footage returned, he learned that the tape had been
erased by the staff. Weir visited Ahmad in the hospi-
tal to confirm his injuries. She then went to AP’s Je-
rusalem bureau to speak to its head, Steve Gutkin,
about the missing tape. He told her to speak with the
head office in New York and threatened to call the
Israeli police if she did not leave. Weir spent many
months trying to get AP’s head office to explain what
had happened to the video. Finally she was told:
“The official response is we decline to respond.”

The very few Palestinian journalists who estab-
lish an international reputation and manage to report
on the conflict unmediated by the Israeli-staffed bu-
reaus in Israel face different kinds of problems.

One such reporter is Mohammed Omer, based in
Rafah, Gaza. He has written regularly for Britain’s
New Statesman magazine and the Washington Re-
port on Middle East Affairs. In 2008 he won the Mar-
tha Gellhorn prize for journalism and was invited to
the awards ceremony in London. He was able to at-
tend only after Dutch officials intervened to get him
an exit permit from Gaza and personally escorted
him out. On his return, as he crossed over into the
West Bank from Jordan on his way back to Gaza, he
was made to separate from his Dutch escort. Taken
aside by Israeli security personnel, this is what he
says took place next:

I was stripped naked at gunpoint, interrogated,
kicked and beaten for more than four hours. At
one point I fainted and then awakened to fin-
gernails gouging at the flesh beneath my eyes.
An officer crushed my neck beneath his boot
and pressed my chest into the floor. Others
took turns kicking and pinching me, laughing
all the while. They dragged me by my feet,
sweeping my head through my own vomit. I
lost consciousness. I was told later that they
transferred me to a hospital only when they
thought I might die.

Before he was beaten, the officers from the Shin
Bet, Israel’s secret police, appeared to be only too
aware of who Omer was. They insisted he hand over
his “English pounds”— a reference to the £2,500 prize
money. Israeli officials later explained Omer’s exten-
sive injuries by claiming he had “lost his balance”



The Link Page 9

during an interrogation over suspicions he was a
smuggler. Mohammed concludes: “Could it be that
despite their tanks, fighter planes and nuclear arse-
nal, Israel is threatened by our cameras and com-
puters, which give the world access to images and
information about their military occupation of Pales-
tinians?”

Silencing dissenting Israelis. Over the past dec-
ade there has been a sharp increase in information
about the occupation produced in English by Israelis.
This is due to a rapid growth in the number of Israeli
human rights groups, the greater use of new technol-
ogy to provide same-day translations into English of
much of the Hebrew press, and improved opportuni-
ties for dissident Israeli journalists and bloggers to
publish through the internet.

This more extensive reporting of the brutalities of
the occupation by Israeli sources has fed into the
pressures on foreign correspondents to provide bet-
ter coverage themselves. Israel has had to respond to
this development by delegitimizing dissident Israeli
journalists and rights groups and making it much
harder for them to operate.

Traditionally, Israel has constrained damaging
coverage of its policies through the country’s mili-
tary censorship laws. All articles that might threaten
Israel’s security— broadly defined— have to be sub-
mitted to the censor for approval. That‘s how, for
example, Israel has prevented its journalists from
admitting even the existence of the country’s nuclear
weapons arsenal. The censor was also busy during
Israel’s month-long attack on Lebanon in 2006, se-
verely restricting coverage, including of such war
crimes as the Israeli army’s positioning its artillery
in civilian areas. But censorship alone has not suf-
ficed in a more pluralistic media environment.

The biggest threat to Israel’s narrative is probably
posed by Haaretz, Israel’s liberal newspaper of re-
cord. It has by far the best coverage of the occupation
and is widely relied on by foreign correspondents
when deciding on their own reports. In recent years
it has become much more accessible through its Eng-
lish edition, and an associated website.

Nonetheless, the paper has tended to limit trans-
lations of its Hebrew coverage. That policy, sources
at the paper tell me, reflects both the determination
of the paper’s editors to stay within the Israeli con-
sensus as the political climate shifts rightwards,
thereby avoiding accusations that the paper is dam-

aging the country’s image, and direct pressure from
the government. The English-language newspaper
and website fail to translate many of the Hebrew sto-
ries that are most embarrassing to the Israeli authori-
ties, and remove certain details from other Hebrew
reports that present the government or army in a
harsh light.

Also noticeable has been the paper’s decision to
“let go” several prominent journalists and colum-
nists known for their hard-hitting reports. Thus,
Aviv Lavie, who unearthed a damaging story in 2003
about Israel running a secret prison where torture
was routine, disappeared from the paper shortly af-
terwards. The paper’s chief reporter, the prize-
winning journalist Meron Rappaport, who regularly
dug up exclusives from the occupied territories, was
made redundant in 2008.

Also in 2008, rumors circulated that Haaretz’s
two most famous reporters, Amira Hass and Gideon
Levy, both of whom cover the occupied territories,
were to be axed. Following a barrage of criticism,
however, both continue to write for the paper.

Nonetheless, in a climate increasingly hostile to
dissent, journalists like Hass and Levy have become
more marginalized inside Israel, even while main-
taining their readership overseas. Levy observed in a
recent interview that the Israeli media was
“recruiting itself to collaborate with the occupation
project” and “playing a fatal role, mainly in main-
taining the occupation and the nationalistic and mili-
taristic emotions and sentiments in the Israeli soci-
ety.” Such emotions are on display against reporters
who step out of line, such as Chaim Levinson, an-
other Haaretz reporter who has broken many stories
about the occupation. In August he was filmed being
beaten by soldiers as he tried to report on Jewish set-
tlers taking over a building in the Palestinian town of
Jericho.

As well as relying on the Israeli media for stories,
foreign correspondents have started to turn to a
growing number of Israeli human rights groups.
These organizations issue regular reports on differ-
ent aspects of the occupation, and often launch legal
cases in the courts against Israeli government policy.
The most famous, such as B’Tselem, Adalah and the
Association of Civil Rights in Israel, are treated as
sources of reliable factual information by reporters
when they compile their stories. This has not gone
unnoticed by Israeli officials.



The Link Page 10

The Israeli government has stepped up a cam-
paign against these groups, known formally as non-
governmental organizations (NGOs), since the sum-
mer of 2009. That was when two major threats
emerged to Israel’s defense of its savage attack on
Gaza in the winter of 2008, in which 1,400 Palestini-
ans, most of them civilians, were killed. The first was
the efforts of Breaking the Silence, a group of former
Israeli soldiers, to publish the testimonies of soldiers
who had served in Gaza during the attack. Many of
these accounts revealed irregular behavior by sol-
diers or evidence of war crimes. The second threat
was the publication of a damning U.N. report in Sep-
tember 2009 by the respected South African judge
Richard Goldstone.

Both Breaking the Silence and Goldstone were
soon vilified by the Israeli media and government.
Rightwing groups such as NGO Monitor and Im
Tirtzu claimed— inaccurately— that much of the
Goldstone report drew on information supplied by
Israeli human rights NGOs, concluding that these
groups had therefore been unmasked as
“subversive.” They also argued that it was illegiti-
mate for Israeli human rights NGOs to receive their
funding from overseas, and typically from the Euro-
pean Union. The clear implication was that, through
their dependence on European funding, the political
agendas of the Israeli NGOs had been infected with
an anti-Semitic prejudice that many Israelis presume
is rife in Europe. The foreign ministry, for example,
called on the Dutch embassy to end its funding of
Breaking the Silence.

A parallel campaign was also launched against
the Zionist Jewish organization, the New Israel
Fund, another major financial contributor to good
causes in Israel, including to human rights groups.
NIF’s chairwoman in Israel, Naomi Chazan, was
quickly turned into a national hate-figure as extrem-
ist groups employed anti-Semitic imagery on bill-
boards across the country, showing her with a horn
sprouting from her forehead.

A demand rapidly grew for human rights NGOs
to be strictly regulated, with tight restrictions on
their foreign funding. Legislation originally pro-
posed in early 2010 and supported by the govern-
ment was designed to force the NGOs to register as
political parties and declare their foreign funding
whenever staff spoke publicly. Failure to comply
with the regulations would have landed the NGO’s
staff in jail.

The bill resurfaced in October, having been wa-
tered down by a ministerial committee. It still re-
quires strict financial reporting by human rights
NGOs of any foreign donations made to them, at the
pain of heavy fines for failure to do so.

Silencing the Freelancers. If one figure has come
to personify Israel’s overtly hostile attitude towards
independent reporting it has been Daniel Seaman,
the “acting”head of the Government Press Office for
a decade until his removal in October 2010. Seaman
was replaced by Oren Helman, a former political ad-
viser to the current prime minister, Benjamin
Netanyahu, and a man expected to continue Sea-
man’s legacy.

In his 10 years, Seaman firmly established the
GPO’s ethos, developing a system of regulation that
weakened the ability of independent journalists,
whether registered freelancers or underground
“citizen journalists” reporting for the internet, to
cover the conflict.

The citizen or advocate journalist movement
emerged at the start of the second intifada as a direct
result of the greater presence in the occupied territo-
ries of Palestinian solidarity groups, particularly the
International Solidarity Movement (ISM). ISM volun-
teers who were based in Palestinian towns and vil-
lages in the West Bank and Gaza that became the
main clash-points with the Israeli army quickly real-
ized that the war crimes they were witnessing and
photographing were going largely unreported by the
mainstream media. Many began filing reports di-
rectly to the press and the electronic media.

Their accounts were largely ignored by foreign
correspondents, but publication on the internet of-
fered an important resource for researchers as well
as evidence that might one day be useful in war
crimes trials. Israel responded in the same way as it
had done to Palestinian eyewitnesses: by using vio-
lence. In a matter of a few months in 2003, half a
dozen internationals were killed or seriously injured
by the Israeli army, most notably Rachel Corrie, Tom
Hurndall, Brian Avery and James Miller. The latter
was a distinguished cameraman but appears to have
mistakenly thought he was entitled, like the ISM, to
“embed”with the Palestinians.

The effect of this spate of deaths and injuries was
to deter many potential ISM volunteers from coming
to the region. The remaining activists were sought
out by the army in raids into the West Bank and then



The Link Page 11

deported. Israel also increased its vigilance at the
borders to deny ISM volunteers entry. On a smaller
scale, there have been continuing attacks on foreign-
ers who stand alongside Palestinians at protests and
witness the brutality they face. In May, Emily Heno-
chowicz, a 21-year-old American Jew, lost an eye at
an Israeli checkpoint as she demonstrated against
Israel’s killing of nine passengers aboard an aid flo-
tilla to Gaza. A soldier fired a stun grenade into her
face at close range.

Israel’s treatment of the passengers on board the
flotilla’s lead ship, the Mavi Marmara, encapsulated
many of the military’s standard operating proce-
dures towards independent journalists. In September
a U.N. inquiry revealed that two of the nine passen-
gers who were killed, including an American citizen,
Furkan Dogan, were shot dead as they filmed the
violence of Israeli commandos who boarded the
ship. Israel then confiscated all media equipment
from passengers, which has never been returned. A
few edited excerpts of video and audio tape—
including at least one that is known to have been
doctored— were released by Israel to bolster its case
that the commandos were the ones attacked.

Israel’s new strategy towards freelancers—
together with an implicit threat to foreign correspon-
dents— began to emerge clearly during the so-called
disengagement from Gaza in 2005, the removal of a
few thousand Jewish settlers from the enclave. Israel
required any journalist who wanted to cover the dis-
engagement to apply to the GPO for a place on a lim-
ited number of buses that the army was allowing
into Gaza each day. Because the enclave was entirely
sealed off by an electronic fence and the army, re-
porters were forced to rely completely on the GPO’s
goodwill for one of the few places.

The GPO’s handling of the disengagement was a
warning to journalists that, in circumstances where
Israel was increasingly controlling entry to the occu-
pied territories, those who were out of favor with the
authorities could be denied the access they needed to
do their job. That lesson would be reinforced even
more firmly after the 2006 Lebanon attack, when Is-
rael believed it had received too much critical cover-
age because of its “liberal”policy towards the media.
It then effectively punished the whole press corps by
sealing off Gaza to all correspondents for the three
weeks of its attack in the winter of 2008. In the end,
only 15 correspondents selected by the Israeli army
were allowed to enter Gaza “embedded”with troops

in the very last days of the operation.

The Foreign Press Association in Jerusalem called
this denial of media access to Gaza an
“unprecedented” violation of press freedom that
“puts the state of Israel in the company of a handful
of regimes around the world which regularly keep
journalists from doing their jobs.”

Israel also denies “Israeli” journalists access to
Gaza and areas of the West Bank, on the grounds
that it is for their own protection. This rule applies to
critical reporters like Hass and Levy. Also included
as “Israelis”are journalists like myself, who are not
Jewish and do not have Israeli citizenship. However,
my residency permit— issued because of my mar-
riage to a Palestinian citizen of Israel— is used as
grounds to deny me entry to restricted areas.

In 2006 it became clear that most freelance jour-
nalists were being denied both press cards and work
visas, thereby effectively denying them the right to
continue residing in Israel. This was done by extend-
ing strict laws on foreign workers to include journal-
ists. The Foreign Press Association estimates that in
recent years more than 90 per cent of its freelance
members have lost their cards.

The GPO’s power over even established journal-
ists is typified by the experiences of Yngvil
Mortensen, a Norwegian reporter. In 2007, when she
was on contract with the Dagbladet newspaper, she
spent 11 months battling the GPO to have her press
card renewed. In the end, the card was issued but
only after interventions by the Norwegian foreign
minister, the Norwegian journalists’syndicate, an
Israeli lawyer and the Foreign Press Association.

Mortensen says: “The real problem, I believe, is
my coverage of the Palestinian-Israeli conflict. The
Israeli embassy in Oslo in December 2006, at the
same time as I applied to renew my Israeli press
card, wrote an op-ed in Dagbladet, covering a whole
page, where they accused me of one-sided coverage.
Their op-ed was a reaction to a commentary I wrote
two weeks earlier about a massacre in Beit Hanoun
[in Gaza], where I among many things asked if it is
accidental that so many civilians generally are killed
in Israeli military operations.”

When she was awarded a three-month assign-
ment to cover the Palestinian territories for the daily
Klassekampen newspaper in early 2010, Mortensen
again followed the procedure of applying for a GPO
card. The staff told her it would be difficult because



The Link Page 12

she was a freelancer rather than a staff journalist.
Later she received a letter from Seaman declining her
application, stating that she had failed to meet the
GPO’s criteria, though no explanation of how was
offered.

She applied to the appeals committee, pointing
out that she had in fact met all the written require-
ments. Later in the year, the committee rejected her
appeal, although only on the grounds that her re-
quest “was no longer relevant” because the period
for which she had requested the press card had ex-
pired. The committee did nothing to examine or
question the grounds on which the GPO had arrived
at its original decision.

Another freelance journalist, Lisa Goldman, sub-
mitted a complaint against Seaman to the Civil Ser-
vice Commission in 2006 following her visit to the
GPO office to get a routine renewal of her press card.
After an altercation in which she was threatened and
sworn at by Seaman, she asked to see his boss. In her
letter of complaint, she said he responded: “I am not
accountable to anyone. I make all the rules. And just
the fact that you have asked me this question means
you will never receive a GPO card again.” He also
told her he would have her investigated by the Shin
Bet, the domestic intelligence service.

The New Hasbara

The final battleground in Israel’s “spin war” is
outside Israel— on internet sites and in overseas
newsrooms, especially those in the U.S. and those
with a global reach.

Increasingly important among the new media
platforms are blogs— especially ones by dissident
American Jews such as Philip Weiss at Mondoweiss
and Richard Silverstein at Tikun Olam. Weiss has
helped to establish and nurture an online community
of mainly Jewish writers that speaks with a refresh-
ing clarity about Israel’s occupation and the power of
the Israel lobby in the U.S. Silverstein, meanwhile,
has broken several important stories about Israel
leaked to him by Israeli journalists who could not
report the issues themselves because of the increas-
ing use of gag orders and censorship.

The readership for these overseas blogs, including
among Israelis, is steadily rising. The sites are also
freeing Israeli bloggers to become more outspoken:
they can relay back to Israeli audiences information
from foreign websites without the risk of being first

to break censorship rules.

Also making an impact is the slow rise of non-
Western media in English. The most significant is Al-
Jazeera, a Qatar-based media company that has now
both a website and a TV channel in English. Al-
Jazeera, both its English and Arabic channels, is
deeply disliked by the Israeli authorities (as it is by
the Palestinian Authority). Not surprisingly, the Eng-
lish channel has struggled to find cable distribution
deals in the U.S. Still it is demonstrating that a new
model of critical but professional reporting about
Israel in the mainstream is possible. Other TV chan-
nels that are attracting growing audiences are
PressTV from Iran and Russia Today.

Perhaps of greatest concern to Israel is that these
new media platforms are feeding an interest in a po-
tentially formidable and unifying new campaign
against Israel: BDS— shorthand for boycott, divest-
ment and sanctions.

Ranged against these new upstart forces are Is-
rael’s powerful and entrenched lobby groups. As
well as political groups such as AIPAC targeting the
U.S. Congress and the White House, there are so-
phisticated media lobbies like Camera and Honest
Reporting. Their job is to intimidate reporters in Is-
rael by targeting their less-knowledgeable editors
overseas with mass letter-writing campaigns and of-
ficial complaints. A visit to Camera’s website, for ex-
ample, shows a long list of the most important for-
eign correspondents in Israel over the past two dec-
ades. Each has been on the receiving end of one or
two major complaints— enough usually to bring
them into line. Reporters worry that too many such
complaints to their bosses will start to undermine the
paper’s confidence in them.

But while Camera and Honest Reporting have
long been targeting any signs of critical reporting in
the mainstream media, new pro-Israel lobbies have
emerged to counter threats from the electronic media
and the BDS movement. One influential Israeli think-
tank, the Reut Institute, has termed these new global
forces a “delegitimization challenge” to Israel. The
problem was addressed, in particular, at Israel’s an-
nual security convention at Herzliya early in 2010 at
sessions entitled, for example, “Winning the Battle of
the Narrative” and “Soft Warfare against Israel.”
The key message at these meetings was that the tra-
ditional Israeli practice of “hasbara”— a Hebrew
term usually translated as “explanation” but really



The Link Page 13

meaning “propaganda”— had to be reinvented for
the new age.

The Israeli government first identified the threats
posed by the new media to its mainstream narratives
back in 2005, arguing that the country must
“improve the country's image abroad— by down-
playing religion and avoiding any discussion of the
conflict with the Palestinians.” This led to a new
campaign, “Brand Israel,” that has targeted major
cities around the world for film festivals and food
and wine galas featuring Israeli products. Israel has
also encouraged the media to focus on Israel’s inno-
vations in hi-tech industries and stem-cell research.

One venture is Israel21c, whose mission is “to
focus media and public attention on the 21st century
Israel that exists beyond the conflict.” It is reported
to be working closely with AIPAC. Israel21c’s suc-
cess in manipulating coverage by the mainstream
media was signaled by the recent news that CNN
had broadcast 15 of the group’s pre-packaged videos
over the previous year –“reaching millions of view-
ers worldwide,”as Israel21c boasted on its website.

In a press release, Israel21c added: “Other encour-
aging stories chosen by CNN this year describe a
mixed Jewish-Arab choir that practices its message of
coexistence out loud, and a group of Palestinian and
Israeli midwives working together to ensure that
pregnant mothers in Israel and the Palestinian terri-
tories have safe and natural births. Rather than por-
traying Israel as a place of conflict and strife, these
stories have highlighted Israeli accomplishments in
science and technology, arts and culture, and philan-
thropy.”

The chief target of the new hasbara has been the
BBC, the influential British-based public broadcaster
that has a large international audience for its TV, ra-
dio and internet sites. The popular mood in Britain
has turned rapidly against Israel over the past dec-
ade, and Israel appears to have been fearful that the
BBC might reflect such sentiments. But after much
behind-the-scenes pressure from the Israeli foreign
ministry and its lobbyists, the BBC has moved in pre-
cisely the opposite direction— sometimes to a degree
that has shocked the British public and even the Brit-
ish government.

Most notable was its refusal in 2009 to broadcast
an appeal for that year’s selected charitable cause—
helping the homeless and sick in Gaza after Israel’s
2008 winter attack. The BBC claimed for the first time

in more than 20 years of running such appeals— part
of its public service remit— that doing so would com-
promise the organization’s “neutrality.”

Other signs of the BBC’s loss of nerve are its aban-
donment of truly independent documentaries on Is-
rael. Instead in recent years it has accepted “soft”
documentaries from Israeli production crews. Israeli
film-makers have had great success offering as their
chief selling-point to the BBC various dubious
“exclusives”— typically “rare”interviews with senior
military people and views inside Israel’s war rooms
“for the first time ever.” Israeli film-maker Noam
Shalev, who has specialized in these kinds of pro-
ductions, has made faux-documentaries like the 2006
“Will Israel bomb Iran?”that have offered little more
than Israeli foreign ministry propaganda.

“Death in the Med,” the BBC’s investigation in
August 2010 into the killing of nine passengers
aboard the Mavi Marmara followed the same com-
promised format, even though it was fronted by a
veteran BBC presenter, Jane Corbin. With a largely
Israeli crew, Corbin again offered several
“exclusives,”including being present during a train-
ing exercise by the “secretive” commando unit that
stormed the Marmara, and interviews with the com-
mandos themselves. The illegality of invading a ship
in international waters was not discussed, nor was
Israel’s theft of the passengers’media equipment.
There was no warning that video footage shown in
the documentary was selectively edited by the Israeli
government. Audio tape of passengers telling the
Israeli commandos to “Go back to Auschwitz” that
Israel is known to have doctored was presented as
authentic, with Corbin even stating that the insults
were “a warning sign.”

This approach looks as if it will be a key element
in Israel’s future media strategy. As its grip on the
narrative coming directly from the region weakens, it
will fight harder to ensure that reporters of all kinds
covering the conflict come under intensified pres-
sure. But Israel is also likely to try to bypass local
journalists as much as possible, selling its image and
discredited myths to those least in a position to ques-
tion or doubt them. Editors from the overseas news
organizations should be among those who can be
more easily swayed.

Israel may be struggling to keep its critics at bay,
but its Watergate moment is still far off. ■



The Link Page 14

One person’s story can make genuine to outsiders
the world he or she inhabits in a way that facts and
statistics cannot. Think of Anne Frank and her diary.
The task Adina Hoffman set herself was challenging;
rather than telling her own story, she, an American-
born Israeli, felt “weirdly compelled to try and write
the life and times of this man, the Palestinian poet
Taha Muhamad Ali”(p. 3).

Taha, who had only four years of formal educa-
tion and was voraciously self-taught, was a late-
blooming poet. Hoffman took the biography’s title
from a line in Taha’s second collection of poems,
Fooling the Killer, published in 1989 when the poet
was nearly sixty:

Lovers of hunting,
and beginners seeking your prey:
Don’t aim your rifles
at my happiness,
which isn’t worth
the price of the bullet
(you’d waste on it).
What seems to you
so nimble and fine,
like a fawn,
and flees
every which way,
like a partridge,
isn’t happiness.
Trust me:
my happiness bears
no relation to happiness (p. 361)

.
The second half of the subtitle, “A Poet’s Life in the

Palestinian Century,” is as enigmatic as poetry itself.
The usual, triumphal sense of the term hardly ap-
plies to Palestine. The past century has been one in

which Palestine was
neglected under Ot-
toman rule, betrayed
by the British Man-
date, and undone by
Zionist ambitions; a
century in which the
small region on the
eastern Mediterra-
nean has become an
unfortunate focus of
global attention.

The subtitle does,
however, reflect the
scope of Hoffman’s narrative: life in the pre-Israeli
Galilean village of Saffuriya, its destruction and the
various fates of its villagers turned refugees, Taha as
the proprietor of a souvenir shop in Nazareth when
Israeli Palestinians lived under military regulations
that were not lifted until 1966, the prominent place of
poets and poetry in Palestinian cultural life, Taha’s
return to the site of his vanished village, about which
he had written a poem entitled “The Place Itself, or I
Hope You Can’t Digest It.”

Hoffman tells Taha’s story with abundant empa-
thy, honesty, and a self-awareness that allows her to
see past pre-conceptions to which she might be
prone as an Israeli Jew. For example, in a chapter
entitled “What Happened,” Hoffman is faced with
the contradictory memories of two worthy men.
Taha recalled three Israeli planes that bombed Saffu-
riya on the evening of July 15, 1948, prompting the
flight of the villagers. Dov Yermiya, a longtime ac-
tivist for Arab-Jewish cooperation, was the company
commander in the IDF’s Carmel Brigade that led the
assault on Saffuriya the following day. He told Hoff-
man there had been no planes and no bombs, add-
ing, “There is something called the Oriental imagina-
tion” (p. 124). Yermiya’s version is backed up by
written Jewish accounts of the incident, which seem
to trump Palestinians’oral history. Full of doubt
about which version to trust and “in search of
ink”(p. 130), Hoffman sets out for the IDF archives
housed in Tel Hashomer army base. There she dis-
covers the truth of what happened. ■

BOOK REVIEW

My Happiness Bears No Relation to Happiness:
A Palestinian Life in the Palestinian Century

By Adina Hoffman

New Haven, Yale University Press, 2009

List: $21.95 ; AMEU price, including postage: $18:50

Reviewed by Jane Adas

Author Adina Hoffman



The Link Page 15

AMEU’s Video Selections: Use Order Form on Page 16

All AMEU Prices Include Postage & Handling

AJPME, Beyond the Mirage: The Face of the Occupation (2002, DVD, 47 minutes). Israeli and
Palestinian human rights advocates challenge misconceptions about the Occupation and Palestin-
ian resistance to it. AMEU: $25.00.

AJPME, Israel: Myths & Propaganda (2008, DVD, 58 minutes). Israeli historian Ilan Pappe chal-
lenges the official Israeli version of the 1948 Arab-Israeli war in Part 1, and responds to his critics in
Part 2. AMEU: $25.00.

Baltzer, Anna, Life in Occupied Palestine (2006, DVD, 61 minutes). By the American grand-
daughter of a Holocaust refugee. This is her powerful account of the occupation. AMEU: $20.00.

DMZ, People and the Land (2007, DVD, updated version of 1997 film, 57 minutes). This is the
controversial documentary by Tom Hayes that appeared on over 40 PBS stations. AMEU: $25.00.

FMEP, Searching for Peace in the Middle East (2006, DVD, 30 minutes). A film by Landrum
Bolling. AMEU: $10.00.

Munayyer, F. & H., Palestinian Costumes and Embroidery: A Precious Legacy (2008, DVD, 38
minutes). Rare collection of Palestinian dresses modeled against background of Palestinian music,
with commentary tracing the designs back to Canaanite times. List: $50.00. AMEU: $25.00.

NEF, Peace, Propaganda & the Promised Land (2004, DVD, 80 minutes). Excellent analysis of
how the U.S. media slants its coverage of the Palestinian-Israeli conflict. AMEU: $25.00.

IHF, USS Liberty Survivors: Our Story (1992; DVD; 60 minutes). The truth as provided by the
men who lived through it. AMEU: $25.00

Tripoli Productions. Occupation 101 (2008, DVD, 90 minutes). Powerful documentary on the root
causes of the Israeli-Palestinian conflict and US involvement. AMEU: $15.00.

Please send a gift subscription* of The Link in my name to:

_________________________ _________________________________ ___________________ ____ ___________
Name Address City ST Zip

_________________________ _________________________________ ___________________ ____ ___________
Name Address City ST Zip

_________________________ _________________________________ ___________________ ____ ___________
Name Address City ST Zip

Mail with $20 for each gift subscription to:
AMEU, 475 Riverside Drive, Room 245,
New York, New York 10115-0245.

*One yr. sub. + free copy of “Burning Issues,”
AMEU’s 440-page anthology of best Links.

Donated by:

Name________________________

Address ______________________

City ______________

State ______ Zip _________



The Link Page 16
A

m
e
ri
c
a
n
s

fo
r

M
id

d
le

E
a
s
t

U
n
d
e
rs

ta
n
d
in

g
,

In
c
.

R
o
o
m

2
4
5
,
4

7
5

R
iv

e
rs

id
e

D
ri
ve

N
e

w
Y

o
rk

,
N

Y
1
0

1
1
5
-0

2
4
5

N
o
n
-P

ro
fi
t

U
.S

.
P

o
s
ta

g
e

P
A

ID
P

e
rm

it
#
1
5
5

D
e
e
p

R
iv

e
r,

C
T

To Support The Link

A $ 4 0 v o l u n t a r y a n n u a l
subscription is requested to defray
cost of publishing and distributing
The Link and AMEU’s Public Affairs
Series.

Contribution to AMEU (tax deductible)

Please Send Recent Link Issues

A check or money order for $________ is
enclosed, payable to AMEU.

Name ________________________________

Address ______________________________

_____________________________________

_____________________________________

Zip+4 _________________

12/10

A Legacy Suggestion

The work of AMEU has grown over

the past 43 years because supporters

have remembered us in their wills.

A bequest of a fixed sum or a per-

centage of an estate ensures that our

voice will remain strong.

AMEU is a tax-deductible, educa-

tional organization.

For further information, contact

John Mahoney at 212-870-2053.

RUSH ORDER FORM

Book Orders: “My Happiness Bears No Relation to Happi-
ness”[see review on page 14] costs $18.50, postage included.
Add $3 per book for international delivery.

Please send ___ book(s) at a cost of $ _________

Video Orders: Please send ___ videos checked on pg. 15 with a
total AMEU price of $_________. (Price includes postage. Add
$3/video for international delivery.)

Total Amount Enclosed: $_____________

Make Checks Payable to “AMEU”

Name_______________________________________

Address______________________________________

City ______________ State _____ Zip _____________

MAIL ORDER WITH CHECK TO:

AMEU, Room 245, 475 Riverside Drive,

New York, NY 10115-0245

Telephone 212-870-2053, Fax 212-870-2050, or

E-Mail AMEU@aol.com

AMEU’s Complete Book/Video Catalog

Available on website: www.ameu.org


