
Volume 38, Issue 3 July-August 2005 

The Link Published by Americans for 
Middle East Understanding, Inc. 

Link Archives: www.ameu.org 

 

 the fall of  2004, we visited the Palestinian Territories. 
Such a simple statement, and such a complicated reality. 

Let me try again…  

In the fall of  2004, we visited a large, open-air prison. A prison 
whose guards keep people out, when they choose to, as well as in, 
humiliating and violating those they dislike; a prison into which the 
jailers periodically shoot and send regiments of destruction; a prison 
full of mini-prisons and convoluted rules that change with the wind. 
A complicated, teeming prison in which there are wedding festivals 
and dancing; where babies laugh and the tea is flavored with mint 
and sage; and where desperation silently waits. 

The Coverage 
 — and Non-Coverage — 

of  Israel-Palestine 
 by * The New York Times * Associated Press 

 * Los Angeles Times * San Francisco Chronicle 

 * NPR * ABC * CBS * NBC 

By Alison Weir 



The Link Page 2 

AMEU’s 
Board of Directors 

 

Jane Adas (Vice President) 
 

Hugh D. Auchincloss, Jr. 
Atwater, Bradley & Partners, Inc. 
 
Edward Dillon 
 
Henry G. Fischer  (Vice President) 
Curator Emeritus, Dept. of  Egyptian Art, 
  Metropolitan Museum of Art 
 
 

John Goelet 
 
 

Richard Hobson, Jr. 
Vice President, Olayan America Corp. 
 
Kendall Landis 
 

Robert L. Norberg (Vice   
President)  
 

Hon. Edward L. Peck 
Former U.S. Ambassador 
 

Lachlan Reed 
President, Lachlan International 
 

Talcott W. Seelye 
Former U.S. Ambassador to Syria 
 

Donald L. Snook 
 

Jack B. Sunderland (President) 
 

James M. Wall 
 
 

Mark R. Wellman (Treasurer) 
Financial Consultant 
 
 

AMEU National Council 
 

Hon. James E. Akins, Isabelle 
Bacon, William R. Chandler,  David 
S. Dodge,  Paul Findley,  Dr. 
Cornelius B. Houk, Cynthia 
Infantino O. Kelly Ingram, 
Moorhead Kennedy, Ann Kerr,  
John J. McCloy II, David Nes, Mary 
Norton, C. Herbert Oliver, Marie 
Petersen, Dr. John C. Trever, Don 
W. Wagner, Miriam Ward, RSM 

 

Executive Director 
 

John F. Mahoney 

AMEU (ISSN 0024-4007) grants 
permission to reproduce material 
from The Link in part or in whole. 
AMEU must be credited and one 
copy forwarded to our office at 475 
Riverside Drive, Room 245, New 
York, New York 10115-0245. Tel. 
212-870-2053; Fax 212-870-2050; 
E-mail: AMEU@ameu.org; Website: 
www.ameu.org. 

 

Alison Weir and Daniel Okrent were 
friends and student journalists in Ann 
Arbor, Michigan. Up until the end of 
May, Okrent was ombudsman for The 
New York Times; Weir is executive direc-
tor of If Americans Knew. 

This past April Weir met with Okrent  
who was preparing a column on the 
Times’s coverage of Israel/Palestine.  
She gave him a 23-page report, along 
with approximately 40 pages of docu-
mentation showing the sharp disparity 
in how Israeli and Palestinian deaths are 
reported in the “newspaper of record.” 

In this issue of The Link Weir tells 
what resulted from that meeting.  She 
also reports on how other leading news 
outlets cover the Palestine/Israel con-
flict. 

Alison came to our attention back in 
2003. In October of that year, after par-
ticipating in a debate at the University of 
California at Berkeley, she received a 
death threat on her answering machine 
warning her and her coworkers not to be 
in their office at 2 p.m. the next day. At 1 
p.m. on that day, Weir went to her office,  
escorted by Berkeley police who first 
had made a sweep of the building and 
neighborhood. She was still there, with-
out police protection, at 2 p.m. 

We are pleased to welcome Alison 
Weir to the pages of The Link. 

Our books and videos are listed on 
pages 14-15. 

  John F.  Mahoney 
  Executive Director 

In fall, 2004, my daughter and I trav-
eled to Palestine—to the West Bank. And 
the Israeli guards let us in. But then we 
went to Nablus, a historic and ancient 
city in the northern sector of the West 
Bank. We stood in the crowded line full 
of women, men, and children waiting to 
pass through the double turn-style gate 
into this interior, mini-prison, until it 
was our turn, and as we walked, one at a 
time, through that lonely, eerie twenty 
feet, the soldiers’ guns trained on us, the 
soldiers waved us back. “You are not 
allowed in,” they pronounced, and ig-
nored our protests and our American 
passports. 

But later we found a back way in, 
over the hills, and then we saw a little of 
what they didn’t want us to see, and 
heard about the rest. We visited Balata 
refugee camp, one of the dense commu-
nities around the West Bank and Gaza 
created by the 1948 Naqba, the 
“Catastrophe,” when hundreds of thou-
sands of Palestinians were forced off 
their land with the creation of Israel. 
These refugee communities are often on 
the outskirts of town and bear the major 
brunt of Israeli invasions. Their residents 
are among the poorest and most desper-
ate in Palestine, and they contain pockets 
of resistance to Israeli military occupa-
tion.  

We talked to a man in his late twen-
ties who had recently adopted nonvio-
lent methods of resistance. He told us 
that he used to have a group of close 
friends—about eight other guys that he’d 
grown up with. They would always 
hang out together, joke around. When 
Israeli forces launched a major invasion 
into Balata and Nablus—100 tanks de-
scended on the area in April 2002—many 
joined the Palestinian resistance. One by 
one all these friends have been killed, 
and now “Sami,” as we’ll call him, was 
the only one still alive.  

We learned that Israeli forces in ar-
mored vehicles periodically invaded Ba-

(Continued from Page 1.) 

 

Alison Weir 



The Link Page 3 

lata, occupying homes and shooting residents without 
provocation. While sometimes there were small numbers 
of Palestinian men with guns trying to resist these inva-
sions, often there was no armed resistance at all. In many 
cases there were only kids throwing stones at these invad-
ing vehicles. The Israeli soldiers would then shoot these 
kids. The main street down which these Israeli armored 
vehicles would drive was bullet riddled and teeming with 
children. We also interviewed two old ladies whose home 
had occasionally been taken over by Israeli soldiers, who 
would then shoot out the windows at the people below. 
We saw a cemetery where children played—it was one of 
the few open spaces in this dense community—and peo-
ple described how Israeli soldiers would taunt the chil-
dren. Several kids had recently been killed there. 

We were told of an incident that had occurred ap-
proximately two weeks before. There had been another of 
these regular Israeli “incursions” down the main street. 
The vehicles had stayed there for twenty minutes, assert-
ing their control, and there had been no resistance against 
them. At one point an Israeli soldier poked his gun out the 
porthole of his vehicle, aimed at a boy nearby, and pulled 
the trigger. The boy, who looked to be about 13, was shot 
in the lower abdomen with a metal bullet coated by rub-
ber. A Reuters photographer had photographed this inci-
dent, and an Associated Press cameraman had filmed it. 
We were told that the video of the incident had been sent 
to the Associated Press bureau in Jerusalem, and that it 
had been erased.  

We were shocked. On what possible basis could this 
footage not be considered newsworthy? We decided to 
look into this incident further. In Balata there was a hand-
ful of international peace activists, members of the Inter-
national Solidarity Movement, who were there to act as 
witnesses, and who attempted to intercede nonviolently in 
instances of aggression in order to reduce the violence in 
the conflict. Several of these people, an American woman 
and a British woman, had witnessed this event and de-
scribed it to us in detail. They had recorded the number of 
the Israeli armored vehicle, and had written down the 
names of the two photographers who had filmed the inci-
dent. We talked to both photographers, who confirmed 
the facts. We found the hospital where the boy was still 
being treated, interviewed the boy himself, his father, his 
older brothers, and the doctor who had treated him. All 
the facts confirmed what we had been told. The boy was 
named Ahmed, and it turned out that he was actually 14, 
though he looked considerably younger. He had been shot 
with a rubber-coated steel bullet, which had penetrated 
his bladder. He had undergone an operation, and was still 
recovering. 

The boy told us he was afraid of Israeli soldiers. He 

showed us a scar on his leg, where he had been shot previ-
ously. While we were in the hospital, we came across sev-
eral other kids who had been shot. One had a fractured 
femur. He said he hadn’t even been throwing stones, but 
that next time he would. Another boy had been shot in the 
chest. The doctors had barely saved him. Another boy, a 
visitor, showed us a scar at the corner of his mouth and 
missing teeth from when he had been shot. We had a cam-
era along and filmed all of this. 

After a few days we returned to Jerusalem. 

Again, this sounds so deceptively simple. We made 
our way through armed Israeli checkpoints, rode in 
crowded vehicles that were stopped by Israeli police, 
wondered when or if we would be harassed. When we 
arrived in Jerusalem, we went straight to the AP bureau. 
We discovered that it was in a large building in the Israeli 
section of Jerusalem that appeared to house most, maybe 
all, of the major U.S. news bureaus. We went up to the 8th 
floor, still carrying our packs, and entered the AP office. 

We walked up to the bureau chief, Steve Gutkin, and 
asked him about this incident and why the tape was 
erased instead of broadcast. He became flustered and said 
he wasn’t allowed to say anything, that AP requires its 
Corporate Communications office to respond to all re-
quests for information. Later, when we returned to the 
U.S., we phoned AP Corporate Communications and 
asked Jack Stokes, director of media relations, about this 
incident. I told Stokes about what I had learned, and 
asked him whether AP had indeed erased this video, and, 
if so, why. He said he would look into this and get back to 
me with the information. When I phoned him a few days 
later, he said that he had looked into it, and that this was 
“an internal AP matter” that he could tell me nothing 
about. 

In other words, AP had video footage of an Israeli sol-
dier specifically and intentionally shooting a young Pales-
tinian boy who was not attacking them, and they erased it. 
I don’t know how often they do this. 

But back to the West Bank, and Steve Gutkin. My 
daughter and I run a small organization that focuses on 
the Israeli-Palestinian issue and, in particular, studies how 
it is covered in the American media. We were there to pre-
sent our research into this topic at a conference in Ramal-
lah, as well as to gather more information. Extremely dis-
turbed at what we were discovering about AP news cov-
erage, we decided to investigate further. Months earlier I 
had heard that AP had a bureau in Ramallah in the West 
Bank, but when I had phoned AP in Washington, DC, and 
New York about this, no one seemed to have heard of it. 
AP receptionists kept trying to look it up, and then would 
give me the number for the Jerusalem bureau, saying that 



The Link Page 4 

was the only one listed. 

We traveled to Ramallah, phoned a Palestinian 
agency, and asked if there was indeed an AP bureau in the 
city. They said there was, and gave us the phone number. 
We called this and were readily given directions to the 
bureau. When we arrived, we found a fully-staffed, pro-
fessional bureau. While the Jerusalem bureau had ap-
peared to be largely, perhaps exclusively, staffed by Is-
raelis and Jewish Americans, this office appeared to con-
tain journalists of Palestinian ethnicity.  

We spoke to the bureau 
chief at length, and to his as-
sociate, an on-camera female 
reporter. They described how 
their news process worked. 
They and other correspon-
dents throughout the Palestin-
ian territories would cover 
events that took place in the 
area, then send their reporting 
to writers in the Jerusalem 
bureau, who would write the 
actual article. For example, 
while we were there, they re-
ceived a phone call from a 
correspondent in Nablus. This 
time a 12-year-old boy had 
been killed. The boy, Bashar 
Zabara, had been throwing 
stones toward Israeli forces 
approximately 300 meters 
away. He had been shot in the 
throat with live ammunition. 
The bureau chief immediately 
phoned the Jerusalem bureau 
with all the details. Journalists 
in the Jerusalem bureau 
would then write up the story 
and send it out to the many 
worldwide papers that sub-
scribe to AP’s services.  

 The fact that everything reported by the West Bank 
bureau was vetted by the Jerusalem bureau flagged our 
attention. AP Jerusalem was the bureau that had recently 
erased footage of a similar incident. We asked the Ramal-
lah bureau journalists if they could send out wire stories 
themselves. They said no, that all reports went through 
the Jerusalem bureau.  

 I remembered the Ramallah bureau chief’s name from 
having occasionally seen articles with his byline in the 
past.  Confused, we asked him if he ever wrote news sto-

ries himself. He said no, that he always called the informa-
tion into Jerusalem, and that they then wrote the stories 
there.  

We were surprised—and concerned—to learn that the 
bylines and datelines of stories were being misrepresented 
in this way. Given the ethnic nature of the Israeli-
Palestinian conflict, and the fact that the ethnicities live 
and suffer in two different (if neighboring) locations, both 
the location and ethnicity of journalists writing about the 
conflict are particularly relevant. While it is certainly ap-

propriate to give full credit to 
journalists who gather infor-
mation for a story, we felt that 
it was highly misleading that 
stories with a Palestinian by-
line and West Bank dateline 
were being written by Israeli 
and Jewish correspondents 
living in Israel—that one eth-
nic group in the conflict actu-
ally wrote news stories pur-
ported to be by reporters from 
the other ethnic group in the 
dispute.  

If such a situation is for some 
reason necessary, it would 
seem important to disclose 
this fact with more accurate 
attribution, perhaps in the 
form of a byline reading 
“Reporting by …, Written by 
…“ 

Instead, we have articles con-
taining, at least occasionally, a 
spin that I suspect the authors 
cited in the byline would be 
displeased to see, much less to 
receive credit for writing. 

Later, back in the U.S., I 
looked up AP coverage of the 

12-year-old who was shot in the throat while we were in 
the Ramallah bureau—the report the bureau chief phoned 
in to Jerusalem while we watched. 

 I found no story. Apparently, the Jerusalem bureau 
had not sent out a story on the incident. I did find an AP 
photo on the internet [reproduced on this page], but could 
not find a single American publication that had printed 
it—perhaps because there was no connecting story. 

Also, I saw that AP Jerusalem had sent out no reports 
about any of the children with shattered bodies that we 

 

Bashar Zabara, 12, killed by Israeli soldiers in Nablus, 
Nov. 1, 2004. —AP/Nasser Ishtayeh Ishtayeh 



The Link Page 5 

had visited in the Nablus hospital, despite the on-the-
scene presence of paid AP journalists. 

 

WHY ISRAEL/PALESTINE MATTERS TO US 

I had first begun looking into news coverage of Israel-
Palestine four years before this visit to the Palestinian ter-
ritories. I was the editor of a small newspaper in Califor-
nia. I had never studied this conflict before, and knew al-
most nothing about it. When the current uprising began in 
the fall of 2000, however, I became curious about it and 
decided to follow the news more carefully. As I did this, I 
noticed that news reports seemed to be largely written 
from an Israeli point of view. Israeli sources were quoted 
first and far more frequently than Palestinian ones, for 
example. I began going on the internet to find more infor-
mation, and was astounded at what I discovered. For 
months I followed events closely, increasingly drawn in 
by the immense disparity between the information I was 
reading from the foreign press and international websites, 
and the narrow sliver I was receiving from American me-
dia. 

Finally, I decided to travel to Gaza and the West Bank 
as a freelance journalist in February and March of 2001. I 
traveled independently and alone, and was shocked at the 
devastation I found, and at the depth of human tragedy. I 
returned with a sense of obligation to tell other Americans 
the facts I was discovering, and about our connection to 
them. I founded an organization called If Americans 
Knew to provide this information to the public, as well as 
to undertake a systematic study of U.S. media coverage of 
Israel/Palestine. 

The Israeli-Palestinian conflict has been one of the 
most significant sources of global instability for over fifty 
years. It is the core conflict in the Middle East and is inti-
mately connected to the “war on terror;” to the situations 
in Iraq, Iran, and Syria; and to America’s disastrously de-
teriorating relationship with the world’s 1.2 billion Mus-
lims. In the “Holy Land” itself, it is the cause of continu-
ing tragedy and daily misery, and according to a number 
of historians, in 1973 it came close to plunging the re-
gion—and perhaps the world—into a nuclear exchange. 
Many analysts feel such a possibility continues. 

While the majority of the American public is unaware 
of this fact, American taxpayers are primary funders of 
Israeli actions. 

 More American tax money goes to Israel than to any 
other nation on earth—over $10 million per day. 

 In addition to this, approximately $3 billion of Ameri-

can tax money goes to Egypt every year (per capita, about 
one-twentieth the amount Israel receives). This funding 
was appropriated as part of an arrangement whereby the 
Egyptian government would largely refrain from oppos-
ing Israeli actions, so this money, too, could be considered 
in the total amount paid out annually on behalf of Israel. 

While the amount of money dispersed to Palestinian 
organizations is significantly smaller than the above two 
categories, amounting to approximately $0.23 million per 
day in 2004, this, too, should be included, bringing the 
yearly total to over $9.7 billion. 

In sum, then, over half of all American tax money sent 
abroad is connected to Israel/Palestine. In fact, a report 
commissioned by the U.S. Army War College estimates 
that the total financial cost to Americans of support for 
Israel over the years has been about $1.6 trillion. 

In addition to this massive financial connection, 
American citizens are also significant players in this con-
flict through our government’s critical role in representing 
Israeli interests in the international arena. In the United 
Nations alone, for example, the U.S. has exercised its veto 
39 times on behalf of Israel. 

For all of these reasons, it is essential that Americans 
be fully and accurately informed on Israel/Palestine, 
without bias in either direction.  

STATISTICAL STUDIES 

To determine how well the American media are ful-
filling this critical function, our organization has under-
taken the laborious but essential task of conducting statis-
tical studies of media coverage of this issue. Our method-
ology is to examine clear, significant categories that are as 
impervious as possible to subjective bias. It is our view 
that the media’s job is to report as accurately as possible 
the facts on a topic. Indications about the extent to which 
the press is accomplishing this can be objectively meas-
ured. 

Specifically, we look at the extent to which certain me-
dia outlets—e.g., The New York Times or ABC World 
News Tonight—cover the deaths of Israelis and Palestini-
ans in the conflict. This approach allows meaningful sta-
tistical analysis that would be impossible in a qualitative 
study and provides a yardstick that allows us to deter-
mine whether media demonstrate even-handed respect for 
human life, regardless of ethnic or religious background. 

 We decided to count the number of reports of deaths 
for each side during a given period, and then compare 
these to the number of people actually killed. It is our 
view that deaths among both populations are equally 



The Link Page 6 

tragic. 

Fortunately, reliable data for both populations is 
available from the widely respected Israeli human rights 
organization, B’Tselem (go to www.btselem.org. for a full 
analysis of their findings). 

 In our studies we only include Israeli deaths directly 
caused by the actions of Palestinians, and vice versa. In 
addition to analyzing coverage of all deaths, we specifi-
cally examine reporting on children’s deaths. These trage-
dies represent an especially human side of the uprising, 
and one that lies outside of most people’s views of accept-
able violence in armed conflict. The killing of children is 
especially repugnant to most people, and these deaths 
elicit extreme disfavor for those responsible for them. 
Therefore, we felt that studying how the media covered 
children’s deaths would be particularly significant. 

In spring 2005, we completed studies of The New 
York Times, the “newspaper of record,” and three of the 
major television network evening news shows, ABC 
World News Tonight, CBS Evening News, and NBC 
Nightly News. Not only are these news media the major 
sources of information for millions of Americans around 
the country, they are also the windows through which 
editors and producers of smaller newspapers and broad-
cast news stations throughout the nation view the conflict 
and gauge the accuracy of their own coverage. Their sig-
nificance in forming Americans’ views on Israel-Palestine 
cannot be overemphasized. 

For each of these media outlets we examined coverage 
of deaths over two separate year-long periods. First, we 
analyzed coverage for the first year of the current upris-
ing, September 29, 2000 through September 28, 2001. This 
period was selected for study in order to evaluate viewers’ 
and readers’ first impressions, which are crucial as they 
continue to try to make sense of the conflict.  Coverage of 
this year set the context within which all subsequent re-
porting on the conflict is viewed, forming viewers’ and 
readers’ opinions as to who was initiating the violence 
and who was retaliating.  

Second, we studied the coverage for 2004 to discover 
whether the patterns we found for the first year had con-
tinued, diminished, or increased several years into the 
intifada.  

We looked into two types of reporting on deaths. The 
first and major focus of our study was on timely/specific 
reports and mentions of deaths; e.g., “four Palestini-
ans/Israelis were killed yesterday.” It is this ongoing re-
porting of deaths that provides people with their impres-
sion of a conflict. We also counted follow-up stories, so 
that, in theory, numbers of death reports could surpass 

actual number of deaths, giving percentages that exceed 
100 percent. We were surprised to find that this frequently 
occurred—but only for one population. 

Secondarily, we examined cumulative reports, e.g., 
“The violence has left 200 Palestinians dead” or “200 Is-
raelis have been killed in suicide bombings.” While we 
believe that such summaries of deaths can provide useful 
information, especially when numbers for both popula-
tions are given in the same report (which, sadly, rarely 
occurred), it was our view that such mentions are not the 
equivalent of 200 individual reports on each of these 
deaths, and needed to be enumerated in their own, sepa-
rate category.  

 For The New York Times we studied prominent re-
porting on deaths—i.e. deaths reported in headlines/lead 
paragraphs—and then conducted a month-long sub-study 
on deaths reported in the entire article. (Interestingly, we 
found that the patterns discovered in our study of promi-
nent reporting essentially held true.) 

For the television networks we studied transcripts of 
the full newscasts in addition to introductions by anchors. 

Our findings are disturbingly decisive as they reveal a 
pervasive pattern of distortion. For every time period, for 
every news source, for every category except one, one 
population’s deaths were covered at significantly higher 
rates than the other—in one case 13 times greater. The fa-
vored population was the Israeli one. We found that the 
only category in which Palestinian deaths were reported 
at similar rates to Israeli deaths was cumulative reports— 
“200 Palestinians/Israelis have been killed”—and this 
only during the first months of the first year. After that, 
even cumulative reports disproportionately covered Is-
raeli deaths over Palestinian deaths. 

In addition, we were startled to find that not only was 
daily reporting profoundly skewed, but that in 2004 not a 
single network even once reported the kind of full, two-
sided cumulative report one would expect to be a regular 
feature of news coverage: the number of people killed 
among both populations since the intifada had begun. 

Let us look at what was going on, and then at how 
this was reported.  

In the first year of the current uprising, Sept. 29, 2000 
to Sept. 28, 2001, 165 Israelis and 549 Palestinians were 
killed. In 2004—a period that the media reported as a pe-
riod of decreased violence—107 Israelis were killed and 
821 Palestinians. In other words, the media were using a 
highly Israeli-centric index for measuring calm/violence. 
As I will show later, this is common. 

This pattern was found to be even greater for children 



The Link Page 7 

killed in Israel and the Palestinian Territories. In the first 
year, 28 Israeli children and 131 Palestinian children were 
killed. In 2004, eight Israeli children and 176 Palestinian 
children were killed. In other words, during our second 
study period, over 22 times more Palestinian children 
were killed than Israeli children. 

Many people have reverse impressions of these death 
rates and of their trends. Perhaps even more significant, 
many Americans believe the chronology of deaths in this 
conflict to be the opposite of its reality. A survey two 
years after the intifada had begun found that 90 percent of 
respondents either had no idea which children were killed 
first in the conflict or thought them to be Israeli children, 
despite the fact that at least 82 Palestinian children were 
killed before a single Israeli child—and that this killing of 
Palestinian children had gone on for three and a half 
months before a single loss of life occurred among Israeli 
children. The single largest cause of these Palestinian 
deaths was gunfire to the head. 

Our studies show why so many Americans have such 
diametrically incorrect impressions. 

In the first year of coverage, The New York Times 
headlines and first paragraphs reported on Israeli deaths 
at a rate almost three times greater than Palestinian 
deaths. This 2.8 to one ratio was the closest to parity that 
we found in all of our studies. Perhaps that is why some 
pro-Israeli groups allege that the Times is “pro-
Palestinian.” 

ABC, CBS, and NBC covered Israeli deaths at rates 3.1, 
3.8, and 4.0 times greater, respectively, than they covered 
Palestinian deaths. 

What does this mean for people who relied on these 
sources for their understanding of the conflict? One of the 
most noteworthy aspects of this type of coverage is that it 
creates an illusion that roughly the same number of Is-
raelis and Palestinians have died in the conflict: all of the 
media outlets reported similar numbers of deaths on both 
sides. ABC reported on 305 Israeli deaths and 327 Palestin-
ian deaths. The Times reported on 197 Israeli deaths and 
233 Palestinian deaths in headlines and first paragraphs. 
CBS and NBC both reported on more Israeli deaths than 
Palestinian deaths. Hence, they were all giving the impres-
sion of balanced coverage of a balanced violence during a 
time when 3.3 times more Palestinians were being killed. 

For children, the disparity in coverage was even larger 
for all four outlets. 

The New York Times reported prominently on Israeli 
children’s deaths at a rate almost 7 times greater than Pal-
estinian children’s deaths. 

Significantly, we found that while the number of New 
York Times prominent reports on Israeli children’s deaths, 
through follow-up stories, exceeded 100%, prominent re-
ports on Palestinian children’s deaths represented a small 
fraction of the number actually killed. 

As a result, Times’s coverage gave the impression that 
more Israeli children were killed than Palestinian children 
during a time when 4.7 more Palestinian children were 
actually killed.  

Most of the networks were even worse: ABC reported 
Israeli children’s deaths at a rate 13.8 times greater than 
Palestinian children’s deaths, CBS at a rate 6.4 times 
greater, and NBC at a rate 12.4 times greater. 

Again, we saw a pattern among the networks in 
which there were numerous follow-up stories on Israeli 
deaths, while only a small fraction of Palestinian deaths 
were being similarly covered: 

In 2004, these distortions were amplified. 

The New York Times reported prominently on overall 
Israeli deaths at a rate 3.7 times greater than Palestinian 
deaths, and on Israeli children’s deaths at a rate 7.5 times 
greater than Palestinian children’s deaths.  

ABC, CBS, and NBC reported Israeli children’s deaths 
at rates 9.0, 12.8, and 9.9 times greater, respectively, than 
Palestinian children’s deaths. 

A chronological graph of actual and reported deaths 
can be found on our website www.ifamericansknew.org. 
In all four news outlets (The New York Times, ABC, CBS, 
NBC) for both years of study, Palestinian deaths were re-
ported along a curve that closely resembled the Israeli 
death rate, when in reality the actual curve for Palestinian 
deaths is far higher and slopes upward far sooner. This 
provides a striking illustration of the difference between 
the reality, in which deaths are heavily concentrated on 
one side, and the impression created in the major Ameri-
can media of a balanced conflict.  

In our one-month sub-study of deaths reported in full 
New York Times articles (as opposed to the headlines and 
lead paragraphs), we found that the disparity in reporting 
grew even greater. The number of Palestinian deaths that 
were reported increased when the entire articles were 
studied—ten Palestinian deaths were reported for the first 
and only time in the last two paragraphs of articles—but 
we found that reports of Israeli deaths increased also, and 
at an even greater rate, due to the repetition of reports on 
Israeli deaths that had occurred in previous days.  

Regarding Times’s coverage of cumulative totals, in-
formation that would have at least somewhat ameliorated 
the above misimpressions, we found that The Times had 



The Link Page 8 

never reported numbers for both populations side by side 
within the first paragraphs or headlines of articles. 
(Cumulatives were defined as reports summarizing 
deaths over a period of time greater than one week.) 

Once in 2004, the paper reported a partial (e.g., for a 
shorter period of time than the entire intifada) cumulative 
figure of Palestinian deaths. Such a cumulative, however, 
without corresponding statistics for both populations, 
does little to enlighten readers on the comparative deaths 
among all people in the region. 

In our month-long sub-study of full articles, The 
Times did mention full cumulative counts of fatalities for 
both populations side by side twice: once in paragraph 14 
and once in paragraph 20 of an article. 

The networks, also, rarely provided full two-sided 
cumulative reports, and partial two-sided cumulatives 
were only rarely given. Instead, we found that it was far 
more common for the networks to report one-sided cumu-
latives. These, whether full or partial, make it more diffi-
cult for the viewer to make a comparison and draw con-
clusions on the relative levels of violence. In fact, such 
one-sided cumulatives may at times do more to obscure 
understanding of the conflict than to enhance it. For exam-
ple, ABC’s March 22 report was typical: “Hamas has 
killed hundreds of Israelis over the years.” We’re not told 
over how many years, or how many hundreds. We’re also 
not told how many Palestinians have been killed during 
this period—probably at least three times more. 

The networks’ full one-sided cumulative reports dis-
play an interesting pattern. All three networks reported 
full cumulatives of Palestinian deaths without corre-
sponding numbers for Israelis in the first few months of 
the uprising, but quickly discontinued this practice. As the 
conflict continued, we found that cumulative reports of 
Israeli fatalities often provided information on extensive 
periods of time—frequently back to the beginning of the 
uprising or even before, while cumulative reports of Pal-
estinian deaths tended to cover far shorter periods of 
time—often only weeks. Thus, similar numbers of deaths 
were frequently reported in these cumulatives, despite the 
fact that throughout the conflict Palestinians have been 
killed in substantially larger numbers than Israelis. 

“BALANCE” 

This phenomenon of achieving a deceptive appear-
ance of reportorial “balance,” achieved through actual 
enormous imbalance, was documented first by analyst 
Seth Ackerman of the media monitoring organization 
Fairness and Accuracy in Reporting (FAIR). 

 Ackerman conducted a study of National Public Ra-

dio’s coverage of Israeli and Palestinian deaths during the 
first six months of 2001, and entitled his report “The Illu-
sion of Balance.” Ackerman found that NPR, which was 
being accused by Israel partisans as being “pro-
Palestinian,” had in reality reported Israeli deaths at a rate 
almost two and a half times greater than Palestinian ones, 
and Israeli children’s deaths at rates almost four and a half 
times greater than Palestinian deaths. (For his study, Ac-
kerman considered each reported death only once. If fol-
low-up reports had been included, it is possible that the 
disparity would have been even larger.) 

Moreover, Ackerman’s study included an additional 
and extremely interesting category: a comparison of re-
ports on deaths of armed combatants among both popula-
tions. He found that while an Israeli civilian victim was 
more likely to have his or her death reported on NPR, Pal-
estinians were far more likely to have their deaths re-
ported if they were security personnel than if they were 
civilians. Such distortion, of course, gives the impression 
that the Israelis being killed are civilians, and that the Pal-
estinians being killed are armed fighters. The reality is 
that large numbers of civilians are being killed on both 
sides, and that far more Palestinian civilians have been 
killed than Israeli civilians. 

Such distortion on a national scale often grows even 
greater on a local level, as news stories are cut to fit 
smaller editorial holes and editors choose which to place 
on front pages.  

 For example, a six-month study of the San Francisco 
Chronicle’s coverage of children’s deaths during the first 
six months of the intifada found that they had reported 
Israeli children’s deaths at a rate 30 times greater than Pal-
estinian children’s deaths. 

 A similar study by Stanford professor John McManus 
of media monitoring organization Grade the News found 
that San Jose Mercury News front-page headlines had re-
ported on Israeli deaths at a rate 11 times greater than Pal-
estinian deaths. McManus found that during this period 
AP headlines had featured Israeli deaths at twice the rate 
they reported Palestinian deaths. 

We have not yet conducted a formal study of the Los 
Angeles Times’s coverage. In several cases it has run im-
portant stories that were omitted from The New York 
Times, and overall its coverage appears less distorted. Yet, 
one evening in February 2005, a breaking news report on 
their website stated that a suicide bombing had "shattered 
a months-long period of relative calm….” 

 I phoned the foreign desk immediately—there was 
still time to correct this story before it was published in 
the following day’s print version—and pointed out that 
this alleged “months-long period of relative calm” had in 



The Link Page 9 

reality been a time of particularly high Palestinian casual-
ties. The preceding months had included the killing of 170 
Palestinian men, women, and children and the wounding 
of 379 more. 

 I was told that the story said the calm was “relative,” 
and therefore would not be modified. Not only did the 
next day’s paper contain this highly false statement, the 
LA Times refused to print a single op-ed or letter to the 
editor correcting it, despite receiving many. By the way, 
the story carried a double byline. I looked into the report-
ers and found that one was a neophyte to the Middle East, 
while the other was an Israeli whose son was about to join 
the Israeli military. 

REACTIONS FROM THE MEDIA 

How have these news organization responded to such 
studies? 

In our reports we write: “Given that the media have a 
desire and a responsibility to cover this topic accurately, 
we provide these reports in the hope that our analyses can 
assist them in achieving this goal.” In our conclusions, we 
use almost the identical words that we used in one of our 
very first studies: “We assume that the San Francisco 
Chronicle is as disturbed as we have been to find these 
shortfalls in its quest to provide excellent news reporting 
to its readers. Now that it has been alerted to these distor-
tions in its Israel-Palestine coverage, we encourage the 
Chronicle to undertake whatever changes necessary to 
provide accurate news coverage of this vital issue.” 

Sadly, it appears that the Chronicle was indeed as dis-
turbed as we were—but not at the distortion we had docu-
mented. Rather, indications have been that the paper was 
only disturbed that the profound flaws in their coverage 
were being exposed; there seems to be little interest in 
remedying the situation. Numerous phone calls to editor 
Phil Bronstein to present our findings in person remained 
unreturned. When we had the opportunity to ask Bron-
stein about it at a community forum, he publicly promised 
he would meet with us to discuss our findings. However, 
he has continued to refuse to meet with us. 

It is interesting to note that Bronstein got his start at 
the San Francisco Jewish Bulletin, where one of his early 
journalistic exposés was on American corporations partici-
pating in the international boycott of Israel (Congress, fol-
lowing Israel’s directions, had made such financial pres-
sure on Israel illegal).  

Despite the Chronicle’s lack of interest in our findings, 
several local organizations and many individuals have 
found them important and have distributed thousands of 

summaries of our report throughout the San Francisco Bay 
Area. We have presented our findings to a variety of Bay 
Area Rotary Clubs, at libraries, schools, and college cam-
puses, and have discussed them on a number of radio pro-
grams. In addition, thousands of people have read our 
report online.  

Other editors around the country have been more 
open to meeting with us. The reception has been mixed. 
Some editors of smaller papers were extremely surprised 
at the number of Palestinians actually being killed, and 
clearly had no idea that their coverage was so distorted. 
Their frequent conclusion—that the wire services that they 
subscribe to for international news stories bore much of 
the blame for this distortion—no doubt holds some valid-
ity.  

The New York Times, unable to use the same excuse, 
instead has tried to ignore our evidence. An April 24, 2005 
column by Public Editor Daniel Okrent on the Times cov-
erage of Israel/Palestine, published a week after we had 
presented our findings to him in detail during a lengthy 
face-to-face meeting, omitted all mention of our two-year 
study of The Times’s coverage, the forty-plus pages of 
documentation we provided, and our significant findings. 
He did mention our organization, however, in a statement 
misrepresenting our views. 

Interestingly, during the meeting in which we pre-
sented our findings, Okrent had asked us what we felt 
was the cause for the Times distortion, and how we would 
fix it. 

 We gave two answers: that figuring out where their 
system had broken down was up to them. They are the 
only ones who know the internal workings of the Times 
newsroom and thus are the best equipped to discover 
what is wrong. 

 At the same time, I told Okrent that I wondered how 
diverse their team of editors and reporters working on this 
issue is. Since Israel’s purpose and avowed identity is as 
“the Jewish state,” I commented that it seemed to me there 
should be approximately equal numbers of Jewish jour-
nalists and Palestinian/Arab/Muslim journalists, as well 
as journalists without ethnic connections to either side—
perhaps African-American, Asian-American, or editors 
and reporters from other non-involved ethnicities .   

He responded that there were insufficient numbers of 
Arab-American or Muslim-American journalists to bal-
ance out the many Jewish reporters in this country, and 
ignored the suggestion that people of other, neutral eth-
nicities be involved in covering this issue.  

In his subsequent April 24, 2005 column, Okrent 
claimed that we had suggested that if insufficient 



The Link Page 10 

Arab/Muslim reporters could be found to balance Jewish 
reporters, then Jewish reporters should “be taken off the 
beat.” Okrent said that he found this “highly offensive.”  I 
was shocked to see this misrepresentation of our meeting. 
If Americans Knew is opposed to discrimination in all its 
forms; proposing exclusion of any person based on ethnic 
or religious background is the antithesis of our philoso-
phy. Moreover, there are many journalists of Jewish de-
scent (several mentioned in this article) writing honestly 
and accurately on this subject (as on others), who bring 
valuable expertise and ability to their reporting. The last 
thing I would want would be to exclude such people. 
Rather than suggesting that any group be excluded, we 
had actually suggested that the Times include more eth-
nicities.  

Outraged at his misrepresentation, I phoned and 
wrote The Times several times asking that a correction be 
published. Finally, at the bottom of his next column he 
stated I felt he had misrepresented our meeting, and 
added, “… interested readers can find her critique at 
www.ifamericansknew.com.” 

Interestingly, analysis of the space allotted to the “two 
sides” in this follow-up column shows more lack of bal-
ance. While Okrent juxtaposes If Americans Knew with a 
pro-Israel organization, and exudes the manner of one 
taking neither “side,” he gives the highly pro-Israel or-
ganization 206 words, most of them high up in the col-
umn, and If Americans Knew only 44, at the end, again 
without informing readers of our detailed study. 

 As I responded in a letter to the editor, not published, 
this is a differential of approximately five to one (not even 
including the additional factor of placement), and an ex-
cellent index of the Times “balance” on this subject. 

In a conversation with Times Deputy Foreign Editor 
Ethan Bronner, I was surprised to find Bronner similarly 
stating that it was impossible for The Times to find Arab 
or Muslim-American journalists to report on Palestine: he 
said that “…there aren’t hundreds of Arab or Muslim-
Americans journalists in America.” I have no idea how 
many Arab-American or Muslim-American journalists 
there are (or how many Jewish-American journalists). All 
the Times needs to balance its Jewish reporters in Israel 
and the Palestinian Territories, however, is two. I don’t 
know how many editors serve on The Times’s foreign 
desk, but I suspect that attaining some approximation of 
balance at this level as well would also entail low single 
digits. We’re not talking armies of journalists here. 

 (A longer report on my communications with The 
Times is available on our website.) 

WHAT IS CAUSING THE DISTORTION? 

One of the most common responses to our studies is a 
question: what is causing this distortion? This is an ex-
tremely important question, since solutions require that 
the cause of a problem be correctly diagnosed. Answering 
it accurately and with precision will require further study, 
and, given sufficient resources, perhaps this is something 
we will undertake in the future. We encourage others to 
investigate it as well. 

Following are some possible factors to be studied. 

1. Do statistical or contextual patterns explain why 
Israeli deaths are covered more frequently? For example, 
do Israeli deaths occur in spurts, while Palestinians die 
more frequently but in smaller numbers, making the in-
stances less newsworthy?  

Analyses of the data on deaths suggest that there are 
no such patterns. There were cases where small numbers 
of deaths on the Israeli side resulted in headlines, and 
large numbers on the Palestinian side did not. Similarly, 
as we’ve stated above, civilians are being killed among 
both populations, children on both sides. 

 Still, more detailed work on this question would be 
valuable. Analyses along the lines of Seth Ackerman’s 
work in examining which deaths among both populations 
are being reported would be useful in clarifying coverage 
patterns. 

 2. Is there a vicious cycle of reporting at work? If the 
type of distortion our studies revealed on the media is not 
new, then journalists may have developed a particular 
mindset on this issue based on years of flawed reporting, 
which then influences how they themselves cover it. 

 Many journalists follow the news avidly, media re-
ports providing their contextual understanding of Israel-
Palestine. Editors who have neither studied the issue nor 
visited the region feel they are experts on it, and may find 
it hard to believe that coverage which is in line with the 
news they view on television and read in The New York 
Times is distorted. Conversely, accurate facts and reports 
that don’t fit this preconceived paradigm may be rejected. 

3. How significant is the fact that American correspon-
dents tend to live exclusively in Israel? In some cases 
(perhaps many or most cases), their partners and spouses 
are Israeli, as, at times, are their children. One of ABC’s 
major correspondents in the region, Martin Fletcher, is an 
example. 

 As noted above, bureaus are in Israel, and are largely 
staffed by Israelis. It is probably not surprising that these 
journalists are filing articles from an Israeli-centric per-



The Link Page 11 

spective. It is important to note, however, that this inti-
mate knowledge of the region they’re covering may bring 
valuable depth to their reporting. On the other hand, the 
lack of journalists with this kind of first-hand life experi-
ence reporting from the Palestinian Territories may ac-
count for the massive imbalance we have found in news 
coverage. While reports from Palestinian journalists could 
help to counter this lack, the fact that these reports are 
being screened and edited by journalists living in Israel 
can be expected to diminish the balance such reporting 
could otherwise have provided.  

4. Along these lines, to what extent is personal bias 
involved in creating the distortion we’ve found? 

 Journalists, like other people, possess prejudices and 
preferences, loyalties and allegiances. Early conditioning, 
family pressure, and received narratives are difficult to 
put aside. Such biases may color, intentionally or uncon-
sciously, one’s writing or editing on a subject. 

An article entitled “Jewish journalists grapple with 
‘doing the write thing,’” in the Nov. 23, 2001  Jewish Bulle-
tin of Northern California looked into this question, inter-
viewing journalism students about how they would cover 
Israel. Its findings were inconclusive. Some students felt 
they would cover Israel impartially, some didn’t. The Bul-
letin described one of the latter, Uzi Safanov: “’I’m a Jew 
before being a journalist, before someone pays me to 
write,’ he said. ‘If I find a negative thing about Israel, I 
will not print it and I will sink into why did it happen and 
what can I do to change it.’ Safanov said that even if he 
eventually wrote about negative incidents that happen in 
Israel, he would try to find the way ‘to shift the blame.’”  

Another also spoke of the need to protect Israel: “’On 
campus there is already so much anti-Israeli sentiment 
that we have to be careful about any additional criticism 
against Israel,’ said Marita Gringaus, who used to write 
for Arizona State University's newspaper. ‘This is our re-
sponsibility as Jews, which obviously contradicts our re-
sponsibilities as journalists.’" 

Still another felt that her background would inescapa-
bly affect her reporting, the Bulletin reporting: “…Meyers 
feels a loyalty to Jewish values. ‘It doesn't matter if you 
are a journalist or in another profession… Our Jewish val-
ues influence every aspect of our lives. Nobody can be 
totally objective because we all come with our own per-
spective, our own biases, and that is going to come 
through in the writing.’” 

On the other hand, there are numerous excellent Is-
raeli and Jewish journalists reporting on this issue accu-
rately. Some Israeli reporters regularly file investigative 
stories on Israeli abuses in the occupied territories. Simi-

larly, some of the student interviewees in the Jewish Bulle-
tin article stressed the importance of reporting honestly 
and without prejudice. For example, one student said, 
“Journalists have to realize the importance of unbiased 
reporting, the fairness of portraying both sides. They are 
not supposed to be agencies."  

5. How large a part do outside pressure and pro-
active news dissemination play in shaping news cover-
age?  

Partisan groups are known for organizing phone-
calling and letter-writing campaigns; boycotts have been 
organized against NPR and the LA Times, alleging that 
their coverage was “anti-Israel.” An off-the-record com-
ment made by the editorial page editor of a large metro-
politan daily is noteworthy: “We write our editorials for 
our Jewish readers.” Has there been a view that Israel is a 
“Jewish” subject, and that articles should be tailored to a 
particular, expected readership that these editors think 
holds a monolithic view on this subject? While pro-
Palestinian groups are also beginning to organize media 
campaigns, these are still far smaller—an editor quoted in 
an article in American Journalism Review estimated them 
at one-tenth the activity level of pro-Israel efforts.  

Similarly, how significant is lobbying by the Israeli 
government and pro-Israel organizations? 

 Israel makes great efforts at influencing the American 
media. The Israeli government employs such high-
powered public relations firms as Howard J. Rubenstein 
Associates and Morris, Carrick & Guma to promote its 
version of events, and there are numerous think-tanks 
such as the Middle East Media Research Institute 
(MEMRI), the Middle East Forum, and the Washington 
Institute for Near East Policy actively disseminating infor-
mation beneficial to Israel. Again, Palestinian officials and 
partisans are making similar efforts, but their activities are 
currently far smaller, their financing a fraction of that be-
ing mobilized on behalf of Israel, and they entered the 
game late.  

6. To what degree do financial considerations of the 
“corporate media” influence news coverage? 

 Advertising and consumer pressures of the type 
noted above, interlocking business arrangements, and the 
quest for profits all need to be examined. The dynamics of 
these and the degree to which they’re operative on Israeli-
Palestinian coverage are unclear, particularly since cover-
age of Israel-Palestine so often reveals patterns of report-
ing that seem to lie outside the expected ratings-driven 
paradigm. 

 For example, reporting on Israel’s killing of Rachel 
Corrie, a beautiful young American whose actions are 



The Link Page 12 

seen by many around the world as extraordinarily heroic, 
would likely have increased viewership and sold newspa-
pers. Yet reports on this incident were minimal and fol-
low-up stories virtually nonexistent. Similarly, footage of 
Israeli soldiers shooting at the cross on the Church of the 
Nativity and taking pot shots at a statue of the Virgin 
Mary would, no doubt, have generated considerable audi-
ence interest. These stories still went unreported.  

7. Finally, to what extent do the views of own-
ers/management set the agenda for coverage? 

  Mortimer Zuckerman, at various times the owner of 
U.S. News & World Report, The Atlantic, and The New 
York Daily News, is passionately pro-Israel and is known, 
in general, for imposing his views on news content. A 
plethora of other owners/publishers/executives express 
similarly strong views, sit on pro-Israel boards, exhibit 
patterns of giving to Israeli organizations, etc. How sig-
nificant is this factor? Do such individuals set general or 
specific policies for their news staffs, and if so, how are 
they manifested? 

Without further study it is impossible to know which 
of the above factors, possible additional factors, or combi-
nations are creating the situation we find today. What is 
less complex, are the results. 

SHAPING COVERAGE 

Several San Francisco Chronicle reporters and writers 
who had occasionally written about Israel/Palestine have 
been let go, transferred or demoted.  

The experience of veteran Chronicle journalist Henry 
Norr is a case in point. Norr was fired in 2003 after he took 
part in an anti-war demonstration. Norr, who reported on 
technology, not on the war, had participated in the dem-
onstration on his own time. He contested his firing and 
ended up winning a substantial out-of-court settlement 
from the Chronicle. Norr had also been active on the Is-
raeli-Palestinian conflict. He suspects that his activities 
regarding Palestine, rather than his participation in the 
demonstration, were the underlying cause of his firing. 

In July 2002, Norr wrote about an Intel factory con-
structed illegally on Palestinian land from which Israel 
had ejected the Palestinian owners. In a radio interview 
with Amy Goodman of Democracy Now after his firing, 
Norr described the Chronicle’s reaction to the story, which 
had received a great deal of criticism from the Israeli 
lobby: “…I was told this was an inappropriate topic and I 
wasn’t supposed to write such things anymore.” 

Norr went on to discuss a vacation-time trip during 
which he and his wife participated in nonviolent protest 

activities in the West Bank. When he returned to work, he 
described his trip to colleagues: 

”I put together a little lunchtime presentation and 
slideshow, a little discussion of what I had seen and ob-
served and heard. And apparently management didn’t 
like that very much. Apparently there was somebody who 
attended that presentation … [who] reported to manage-
ment that I made anti-Semitic remarks and so on, which is 
really a big joke. I mean, I’m Jewish by background and I 
don’t think I’m the least bit anti-Semitic. However, I’m 
deeply opposed to the policy of the Israeli government.” 

Less than a year later Henry Norr was out. 

Such veiled but firm management policies don’t ap-
pear unique.  

John Wheat Gibson, a former journalist who worked 
as a reporter and journalism instructor for a number of 
years before finally leaving for a different career, found a 
similar pro-Israel climate at Cox Newspapers, one of the 
nation’s top newspaper chains, with 17 daily newspapers, 
including the Atlanta Constitution and 30 non-daily pa-
pers around the country: “As a journalist in the 1970s,” 
Gibson recalls, “I found that a rigid bias against objective 
reporting and in favor of Israel was a prerequisite for em-
ployment with a daily newspaper in the Cox chain.  I 
never understood why, since I saw no evidence the major 
advertisers in the media market were Zionists.” 

My own personal experiences with newspaper chains 
have been illuminating.  

A few years ago a reporter from the Gannett newspa-
pers planned to do an article about me and If Americans 
Knew, which had just begun operating. Gannett is one of 
the largest news outlets in the nation, with 102 daily news-
papers in the United States, including USA Today, the 
nation’s largest-selling daily newspaper, for a combined 
daily paid circulation of 7.6 million readers. Gannett also 
owns a variety of non-daily publications and USA WEEK-
END, a weekly newspaper magazine of 22.7 million circu-
lation delivered in more than 600 Gannett and non-
Gannett newspapers. As if this weren’t enough, Gannett 
also owns and operates 21 television stations covering al-
most 20 percent of the country. 

 Needless to say, a Gannett article about our fledgling 
organization was quite exciting. He interviewed me at 
considerable length about my experiences in the West 
Bank and Gaza, sent out a photographer to take pictures 
of me at home, and directed her to Fed Ex them immedi-
ately. 

 Then we waited. After a few months, I e-mailed him 
to ask if I’d missed the piece. He e-mailed back, no I had-



The Link Page 13 

n’t missed it. The article had been shelved: “… the top guy 
here feels like the story is ‘missing’ something.” The arti-
cle, apparently, is still on the shelf. 

At the other end of the newspaper chain spectrum is a 
small company in Rhinebeck, New York. A reporter from 
this chain also wrote an article about us. To his surprise, 
his boss axed it. Despite his protests, the piece was never 
published.  

Killing such stories carries significance beyond simply 
suppressing the specific information they contain. Perhaps 
of even greater importance, it sends a very clear message 
to journalists about what one may report, and what one 
may not, if one is to get ahead in American journalism.  

This article has only scratched the surface of the dis-
tortion, omission, and suppression I have come across as I 
have looked into press coverage of Israel and the Palestin-
ian territories over the past four and a half years. Some of 
the other recent stories that haven’t made it into the 
American media consciousness include: 

—A story about the 1967 Israeli attack on an American 
ship, the U.S.S. Liberty, has been in the works at Nightline 
for over a year; surviving crew members have been inter-
viewed, the Naval officer who blew the whistle on the 
cover-up on this attack was filmed a year ago. It, too, is 
still on the shelf.  

—A report describing the harsh treatment of over 300 
Palestinian youths being held in Israeli prisons was dis-
tributed by AP only on its international wire. In other 
words, it went to the U.K., Europe, Asia, South America—
all over the world. The only place it didn’t go was the 
United States. I read it on an Israeli newspaper website. 
When I asked AP spokesman Jack Stokes why this report 
was considered newsworthy in Norway but not in New 
York, Stokes said that not all stories are sent out on all 
newswires; AP editors use their news judgment in making 
these decisions. 

—A potentially explosive piece by investigative jour-
nalist and author Stephen Green exposing the fact that 
some of the nation’s top officials have been repeatedly 
investigated for spying for Israel fizzled. No newspapers 
picked it up, no wire services sent it out, no television sta-
tions reported it.  

—A letter to the national headquarters of the Presby-
terian Church threatening to torch Presbyterian churches 
across the country—while worshipers were inside—unless 
church leaders changed their position opposing Israeli 
human rights violations was barely reported. There was 
nothing on CBS, nothing on CNN, nothing on PBS, noth-
ing on NPR. Not a single major newspaper notified read-
ers of this threat. 

There are multitudes of such stories. 

In 1904 Joseph Pulitzer warned: “Our republic and its 
press will rise or fall together. An able, disinterested, pub-
lic spirited press with trained intelligence to know the 
right and courage to do it can preserve that public virtue 
without which popular government is a sham and a 
mockery. A cynical, mercenary, demagogic press will pro-
duce in time a people as base as itself.” Over 100 years 
before Pulitzer’s words, our forefathers similarly consid-
ered an informed population such a fundamental neces-
sity for our democracy that they established freedom of 
the press in the very first sentence of the Bill of Rights. 

Yet today, time after time in meeting with editors and 
publishers responsible for informing Americans fully and 
accurately on Israel-Palestine—one of the world’s most 
destabilizing, tragic and longstanding conflicts—we have 
found people too partisan, too ambitious, too neglectful, 
too fearful, or too jaded to fulfill their profoundly impor-
tant responsibilities.  

It is critical that we repair our faltering press. 

The Israeli-Palestinian conflict is central to grave 
events in the world—and in our nation—today. The 
United States is currently fighting a war against Middle 
East “terror” that contains neither temporal nor geo-
graphic limits. Our population is being whipped up to 
fear and oppose an entire religion and untold millions of 
people whose ethnicity make them “enemies.” Our secu-
rity is threatened, our children are in peril, and our na-
tional morality is up for grabs.  

It is urgent that Americans become informed. It is ur-
gent that we share our information with others, that we 
require honesty and accuracy from our media, and that 
we affirm the principles that make the world safe for all 
people.  

We cannot wait for others to do this. ■ 

 

To Our Readers 
 

If you would like to send a copy of this issue of The 
Link to your local newspaper editor or TV news 
director, AMEU will be pleased to send a compli-
mentary copy. 
 
Mail or e-mail the person’s name and address to 
 AMEU 
 475 Riverside Drive, Room 245 
 New York, NY 10115 
 E-mail: ameu@aol.com  



The Link Page 14 

In the hard copy version, a por-
tion of AMEU’s book catalog 

appears on this page. The entire 
catalog is presented on this 

website. 



The Link Page 15 

Please Use Order Form on Page 16 

AMEU’s Video Selections 

All AMEU Prices Include Postage & Handling 

AJPME, Beyond the Mirage: The Face of the Occupation (2002, VHS, 47 minutes).  Israeli and Palestinian 
human rights advocates challenge misconceptions about the Occupation and Palestinian resistance to it.  
AMEU: $25.00. 
 
DMZ, People and the Land (1997, VHS, 57 minutes). This documentary appeared on over 40 PBS stations 
before pressure was brought to ban it. (See our Dec. 1997 Link, v. 30, #5, now available on our website at 
www.ameu.org.)  AMEU: $25.00. 
 
Howard Film, The Loss of Liberty (2002, VHS, 53 minutes).  Updated account of Israel’s 1967 attack on the 
USS Liberty. AMEU: $20.00. 
 
Jones, R., 500 Dunams on the Moon (2002, VHS, 48 minutes). Palestinians, expelled in 1948 from Ayn 
Hawd, see their village turned into an Israeli artist colony.  AMEU: $25.00. 
 
Jordan S., Dispatches: The Killing Zone (2003, VHS or DVD, 50 minutes). British correspondent Sandra 
Jordan reports on the violence by Israeli occupation forces against international aid workers and reporters in 
the Gaza Strip. Includes the bulldozer killing of Rachel Corrie.  Widely shown on British TV, this powerful docu-
mentary has been shown on only a few public access channels in the U.S. To promote its distribution, AMEU 
is offering it for $10.00. Please circle format choice above.    
 
Longley, J., Gaza Strip (2001, VHS or DVD, 74 minutes).  A disturbing look at the effect of the occupation on 
the children.  AMEU: $25.00. Please circle format choice above.    
 
Masri, M., Frontiers of Dreams and Fears (2002, VHS, 58 minutes).  This documentary has appeared on 
several PBS stations across the country. It focuses on two Palestinian girls growing up in refugee camps in 
Beirut and Bethlehem.  AMEU: $25.00. 
 
Middle East Council of Churches, Disabled for Palestine (1993, VHS, 21 minutes) A doctor shows cases of 
Palestinians who have been maimed for life by Israeli bullets, beatings, and tear gas. AMEU: $10.00. 
 
Moushabeck, M., Anatolia: The Lost Songs of Palestine (2001, CD, 52 minutes). AMEU: $12.50. 
 
Munayyer, F. & H., Palestinian Costumes and Embroidery: A Precious Legacy (1990, VHS, 38 minutes). A 
rare collection of Palestinian dresses presented with historical background and commentary.  AMEU: $25.00. 
 
NEF, Peace, Propaganda & the Promised Land (2004, VHS or DVD, 80 minutes). Excellent analysis of how 
the U.S. media slants its coverage of the Palestinian-Israeli conflict.  AMEU: $25.00. 
 
Pilger, J., Palestine Is Still the Issue  (2002, VHS or DVD, 53 minutes).  Candid assessment by an award-
winning journalist of why there has been no progress towards peace in the Middle East.  AMEU: $25.00.  
Please circle format choice above. 
 
Real People Productions, Sucha Normal Thing (2004, VHS or DVD, 80 minutes). Six Americans document 
the far from normal lives of ordinary Palestinians living under Israeli occupation.  AMEU: $25.00.                                            



To Support The Link 
 

A  $ 4 0  v o l u n t a r y  a n n u a l 
subscription is requested to defray 
cost of publishing and distributing 
The Link and AMEU’s Public Affairs 
Series. 

  
     Contribution to AMEU (tax deductible) 
 
     Please Send Recent Link Issues 
 

     A check or money order for $________ is 
enclosed, payable to AMEU. 
 
Name ________________________________ 
 
Address ______________________________ 
 
_____________________________________ 
 
  Zip+4 _________________ 
6/05 

Rush Order Form 
 

Place next to the book or video you are ordering and indicate quantity if 
ordering more than one.  Make checks payable to AMEU. 
 

No. of Books and Videos Ordered: _________   
 

Total Price (includes USPS postage):  ___________ 
 

Add $3 for UPS delivery, if desired  ___________ 
 

Add $2 per book/video for intern’l delivery  _________ 
 

Total Amount Enclosed  ___________ 

 Name ________________________________________ 

 Address _______________________________________ 

 City ______________  State _____ Zip+4  _________ 

MAIL ORDER WITH CHECK TO:  
 

AMEU, Room 245, 475 Riverside Drive, New York, NY 10115-0245 
Telephone 212-870-2053, Fax 212-870-2050, or 

E-Mail AMEU@aol.com A
m

er
ic

an
s 

fo
r M

id
dl

e 
E

as
t U

nd
er

st
an

di
ng

, I
nc

. 
R

oo
m

 2
45

, 4
75

 R
iv

er
si

de
 D

riv
e 

N
ew

 Y
or

k,
 N

Y 
10

11
5-

02
45

 

The Link Page 16 

A Gift Suggestion 
 

The work of AMEU has grown over the past 37 years 

because supporters have remembered us in their wills. 

 

A bequest of a fixed sum or a percentage of an  es-

tate ensures that our voice on behalf of peace and 

justice will remain strong. 

 

AMEU is a tax-deductible, educational organization. 

The amount of your bequest is deductible from the 

amount of money that is subject to state and federal 

inheritance taxes. 

 

For further information, please contact John Mahoney 

at 212-870-2053. 


